Nejnovějším mým "multimediálním" experimentem s popularizací určitého myšlení o filmu je následující přednáška o možnostech rozboru filmového stylu. Tato výlučně úvodová lekce jde od obecné charakteristiky možností takového rozboru až k detailnějšímu výkladu o funkcích jednotlivých složek: mizanscéna, práce kamery, střih a zvuk. Součástí úvodově pojatého výkladu jsou analýzy snímků Okno do dvora (Alfred Hitchcock, 1954), Mladí a nevinní (Alfred Hitchcock, 1937), Casablanca (Michael Curtiz, 1942), Mission: Impossible II (John Woo, 2000), Zbytečná krutost (Joel Coen, 1984) nebo Muži, kteří nenávidí ženy (David Fincher, 2011). V přednášce proslovené v úzkém kruhu studentů kombinovaného studia jsem současně zkoušel účinky jedné ze vstupních částí knihy o filmové analýze, již právě píši... jednotlivá rozebíraná okénka i videoukázky najdete v přehledné podobě níže, zařazené i do kapitol přednášky, v nichž se objevují.
DOPROVODNÉ MATERIÁLY K PŘEDNÁŠCE
VYTÍPANÁ OKÉNKA A VIDEOUKÁZKY
ÚVOD K ÚVODU
Výchozí dvojice okének z Jurského parku (1993) |
MIZANSCÉNA A PRÁCE KAMERY
Okno do dvora
STŘIH
Casablanca
M:I-2
Okénka z analyzované scény Mission Impossible II
ZVUK
Zbytečná krutost
Muži, kteří nenávidí ženy
Citovaná literatura:
Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU
Thompson, Anne (2000): Jednička s kulkou: rozhovor s Johnem Woo. Premiere, 1, č. 4, s. 59-60.
Truffaut, Francois – Hitchcock, Alfred (1987): Rozhovory. HITCHCOCK – TRUFFAUT. Praha: ČSFÚ.
Thompson, Anne (2000): Jednička s kulkou: rozhovor s Johnem Woo. Premiere, 1, č. 4, s. 59-60.
Truffaut, Francois – Hitchcock, Alfred (1987): Rozhovory. HITCHCOCK – TRUFFAUT. Praha: ČSFÚ.