čtvrtek 17. února 2011

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat)

Snímek Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat) je Allenovým třetím celovečerním režijním projektem. Vyzkoušel si v něm formát povídkového filmu, přičemž se inspiroval stejnojmennou knihou doktora Davida Reubena, která odpovídala na řadu více či méně bizarních otázek týkajících se sexu. Woody Allen jich vybral sedm a vymyslel k nim příběhy, při jejichž natáčení svérázným způsobem parodoval různé filmové, divadelní a literární konvence. Spojujícím tématem jsou pak různé formy sexuality či sexu se týkajících oblastí: afrodiziaka, zoofilie, frigidita, travestie, fetiš, vědecké výzkumy sexuality, ejakulace. Allen filmem reagoval na stávající situaci ve Spojených státech, kde podle jeho slov vládl dost dětinský přístup k sexu. Jde ale naštěstí spíše o umělecký experiment než o osvětu (ostatně kdo ji dneska potřebuje?).
Hned v první povídce „Jsou afrodiziaka účinná?“ tvoří centrum Allenovy parodie shakespearovská Anglie. Hlavní postavou je šašek, který do kontextu doby příliš nezapadá a reprezentuje horšího současného stand-up komika, jenž se potácí ve svých neurózách. Chce spát s královnou, která je však vůči jeho milostnému mámení imunní. Nastává tedy čas na otestování afrodiziakálních látek – ale vše zkomplikuje pás cudnosti a tyranský král. Příběh epizody je jednoduchý, ale dialogy svérázně kombinují jazyk alžbětinského divadla s moderní angličtinou protkanou sarkastickými hříčkami, neuctivými narážkami na shakespearovské scény a vtípky ve stylu: Začne renesance a všichni budeme malovat. „Jsou afrodiziaka účinná?“ spíše než na sexu tudíž staví svůj humor hlavně na promyšlené konfrontaci jazyka a kulturních norem dvou zásadně odlišných období.


Povídka „Co je to sodomie“ vypráví klasicky vystavěné milostné drama, ve kterém šťastně ženatý muž podlehne svodům vášnivého vztahu s nečekaně se objevivší milenkou – a postupně si ničí život. Jenže dramatická zápletka se promění v komickou, jakmile je sličná mladá milenka v žánrovém schématu nahrazena milostně nestálou arménskou ovečkou. Pointa allenovské hříčky spočívá v tom, že všichni herci v čele s vynikajícím Genem Wilderem hrají stejně seriózně, jako by vůbec nešlo o absurdní komedii, ale skutečně o tíživé melodrama o boji racionality s živočišnou touhou. Letmé schůzky v hotelových pokojích, láskyplná vyznání i manželčiny podezřívavé otázky, všechno zde najdete. Jen klasické žánrové schéma, kdy žena svého muže shledá cítit cizí voňavkou, nahrazuje absurdní poznámka: „Jsi cítit skopovým.“ Povinný tragický konec pak dělá ze sodomické ovčího dráma nejen výbornou, ale i lehce melancholickou legraci.

Milovníci klasických hororů studia Universal a exploatačních hororových filmů z produkce Rogera Cormana si zase vychutnají příběh s názvem „Jsou výsledky výzkumu v oblasti sexu přesné?“. I tady se při pečlivém dodržování konvencí stává z děsu legrace prostřednictvím prostého posouvání žánrových rekvizit do nesmyslné podoby. Vědecký pracovník a novinářka se dostávají do tajuplného domu šíleného vědce, sexuologa Bernarda. Stejně jako dr. Frankenstein má i Bernard děsivého sluhu Igora, zdeformovaného v tomto případě experimenty s dlouhotrvajícím orgasmem. Ovšem Bernard není jen ledajaký sexuolog, ale jeho dům je přehlídka experimentů s lidmi… experimentů sexuálního charakteru, samozřejmě. Hrdinové musí uniknout nebezpečí a zamezit dalšímu Bernardovu řádění, což ale způsobí nečekanou pohromu a motivuje žánrový skok od hororu třicátých let k pokleslému hororu let šedesátých a sedmdesátých. Z Bernardova sídla unikne geneticky zmutované monstrum: obrovské ženské ňadro, které vraždí policii a mládež v širokém okolí. Je třeba vymyslet strategii, jak ničivé monstrum zastavit – přirozeně podle příslušných žánrových pravidel.

Závěrečná povídka „Co se děje při ejakulaci?“ pak přebírá rétoriku sci-fi a katastrofických filmů, ve kterých je veškerá akce řízena z velitelského můstku. Diváci si dnes možná vzpomenou na legendární animovaný seriál Byl jednou jeden život, ve kterém také mohli nahlédnout do fungování lidského těla jako do precizně řízeného systému s obrovským množstvím zaměstnanců, co musejí dělat svou práci. Woody Allen (který si tu zahrál jednu ze spermií) představuje možnou vizi nervově vyčerpávající akce, kterou je pro lidský organizmus nesmělého mladého muže rande a následný sex. Vidíme zuřivě se snažící složky lidského těla, které musí zajistit hladký chod celé akce – od vysouvání jazyka při polibku přes erekci až po ejakulaci (kdy spermie vyskakují jako paragáni). Celou operaci řídí mozek, ve kterém si hlavního šéfa zahrál skvělý Burt Reynolds, přičemž kulisy připomínají něco mezi kapitánským můstkem ve Star Treku a 2001: Vesmírnou odyseou. Parádní nápad, spousta úžasných detailů, vynikající závěr filmu.
Zbývající tři příběhy („Proč mají některé ženy potíže s orgasmem?“, „Jsou transvestité homosexuálové?“, „Co to je, když se řekne ‚sexuální zvrhlík‘?“) parodují bláznivé převlekové frašky, Antonioniho existenciální filmy o emocionální prázdnotě italské buržoazie nebo podivná televizní show. Ačkoli tedy Allenovo dílo Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat) zdánlivě tematizuje otázky „milostného“ charakteru, ve skutečnosti jde především o promyšlený filmařský experiment: vzrušující dobrodružství napříč dějinami stylů a žánrů od shakespearovských her až po horory a televizní pořady.

DVD s filmem vydalo PBPublishing (ve spolupráci s týdeníkem Respekt) 14. 2. 2011, více viz na http://woodyallen.cz.