Godzilla boří nejen města, ale i
divácká očekávání spojená na jedné straně s tajuplnou reklamní kampaní a
na druhé straně s hollywoodským trikovým velkofilmem.
Vypráví o nejméně jednom radioaktivním
obřím monstru, které pustoší lidská obydlí, přičemž neskrývaná hloupost
námětu je vyvažována překvapivou promyšleností výstavby díla.
Jde tak podle mého nejen o dobrý film, ale dokonce o výborný film – a to
ne v onom přezíravém smyslu „zábavně špatný či pokleslý“, nýbrž prostě o
výborný film. (Pro jistotu: Godzilla
z roku 1998 jím fakt není.)
Tajuplné reklamní kampaně to mají všeobecně dost těžké. Jejich mlžení sice úspěšně podporuje fantazírování fanoušků o výsledné podobě díla a finální funkci náznaků v trailerech, rozhovorech s tvůrci, zveřejněných fotografiích či filmových plakátech, nicméně toto očekávání je pak nezbytně u jistého segmentu publika vystřídáno zklamáním.
Hypotézy všech totiž nemohou být
pravdivé a každý jedinec si do mezer projektuje vlastní preference. V daném
ohledu je Godzilla dalším z řady
podobně propagovaných děl, pročež jde o téma na jiný článek bez hodnotících záměrů.
Podnětnější je podle mě ptát se, v čem Godzilla nenaplňuje očekávání
spojená s hollywoodským trikovým velkofilmem.
Toto nenaplňování rozhodně nemá
podobu experimentu s médiem jako u Monstra,
s hutností vyprávění jako u Počátku
nebo s významy jako u Promethea
(ať si lze o výsledku myslet cokoli). Současně nelze říci, že by Godzilla ve své monstrozitě zarputile kráčela
proti konceptu hollywoodského filmu jako celku, protože mnohé z jeho postupů
naopak extrémně zintenzivňuje.
Zaprvé tak činí vzájemným horizontálním
propojováním jednotlivých filmových scén skrze dialogové háčky (kdy se ze scény
do scény přesouváme pomocí návodných větiček postav), nezakotvené příčiny (tušíme,
že nějaký motiv ještě bude hrát roli a čekáme na to) nebo volně rozprostřené
motivy (které se rozvíjejí nebo stojí v paralelách). Budí se tak dojem
soudržného propojení všeho se vším.
Zadruhé je Godzilla ukázkovým příkladem souběžného vedení dějových linií a/nebo
motivických řad. Sledujeme několik skupin postav, postavy musí řešit několik
různých úkolů a jejich vzájemné střídání posiluje jak dynamiku dění, tak
vrstevnaté udržování divákovy pozornosti napříč filmem. Právě díky této strategii
se pak filmu daří realizovat strategie, jež naopak s hollywoodskými vzorci
neladí.
Hollywoodské filmy – ať už jsou
to rodinné komedie nebo drahé spektákly – zpravidla stojí na organizaci
vyprávění v závislosti na cílech aktivních postav, jejichž naplňování
reprezentuje příčinně propojenou řadu úkonů směřujících k úspěšnému finálnímu
završení. Jakákoli přírodní katastrofa vždycky nakonec stojí na pozadí činů
konkrétních postav… ovšem Godzilla
ne.
Je obdivuhodné, s jakou zarputilostí
snímek bagatelizuje činy svých postav, kterým se (a) nic nepovede (dominantně selhávají
a stav jen zhoršují), (b) kromě jedné scény, kde ale postavy pouze řeší vlastní
selhání, nikdy nevidíme případnou úspěšnou akci (opustíme visící metro,
opustíme ujíždějící autobus), (c) nic udělat nedokážou a jsou odkázány na pouhé
přihlížení (to platí zejména pro admirála a odevzdaného vědce).
Nejde o uměleckou prohru, nýbrž o
nesporný koncept, jehož promyšlenost vyjde najevo zejména ve finále, kdy
sledujeme dvě paralelně probíhající akce: monstrózní řádění a lidský
průnik do ohroženého města. Ironické je, že Godzilla
jde ještě dál a uplatňuje identickou strategii jako u vyprávění i u trikového
blockbusteru: zákroky Godzilly jsou po
jejím nástupu přerušovány, pár záběrů z její akce vidíme v televizi a
pak nic.
Neznamená to, že by snad postavy
o nic neusilovaly (pokud něčeho přece dosáhnou, pak nezávisle na své aktivitě)
nebo chyběly scény monstrózních destrukcí (dlouho však vidíme buď příčiny bez
následků, anebo následky bez příčin), ovšem skutečné aktivní obyvatelstvo filmu
je nikoli rodu lidského: „monsterstvo“ má cíle, za nimiž se jde, které se
naplňují a které se případně střetávají s jinými cíli; a lidstvo může jen
koukat.
Problém je, že divák se jen
obtížně může racionálně napojit na monstrum, tím může být jen děšen nebo
uchvacován – a tak paralelní zájmy lidí (byť banální a záměrně tříštěné) slouží
(a) jako červená nit vedoucí divákovu pozornost napříč vyprávěním (výčitky, že jde
o soubor klišé, naznačují přehlédnutí pomocné funkce lidských postav), (b)
nástroj posilování napětí a pronikání do prostoru dění (krásná scéna volného pádu).
Film se v mnohém inspiruje dvěma
snímky Stevena Spielberga důsledným citováním scén a kompozičních řešení, přičemž
lze jen obtížně rozhodnout, do jaké míry je to pocta a do jaké míry „učení se
od mistra“. To platí dílem pro úvodní scénu a zejména pro obě scény na mostech:
první se hodně inspiruje Válkou světů
a druhá místy doslova kopíruje rámování, rozzáběrování i rytmus střihu legendární
deštní scény z Jurského parku.
Godzilla je jistě vzdáním úcty tradičním kaidžu eiga (japonským filmům
o monstrech). Od nich přejímá nadpozemskost monster i příštipkaření
lidských figur. Strukturně poplatný je však zejména dvěma zmíněným snímkům. Vývoj
reflexe monstra je identický s Jurským
parkem (jehož druhý díl pro změnu varioval kaidžu filmy a King Konga…) a střídání makro a
mikroperspektivy je zase poplatné Válce
světů.
Zásadním rozdílem je však skutečnost,
že oba Spielbergovy filmy jsou o lidských postavách, kdy monstra jsou funkčním
nástrojem vyprávění – kdežto snímek Garetha Edwardse je, jak jsem napsal výše, zejména
o monstrech, kdy pro změnu lidské postavy jsou funkčním nástrojem vyprávění. Pasáž
z roku 1999 přitom vypráví primárně o lidech a je brilantně vystavěná, což
jasně potvrzuje vědomost změny v dalších fázích narativu.
Ačkoli filmu chybí Spielbergova
filmařská virtuozita, schopnost využití každého motivu a chirurgická
přesnost v práci s filmovým stylem i vedení divákovy pozornosti, v řadě
ohledů mi Godzilla v nejlepším
smyslu slova připomíná Jurský park –
a tím nemyslím přejímání filmařských řešení jako spíš dojem z filmu:
schopnost učinit plnohodnotné dramatické figury ze řvoucích příšer, hravá práce
s médiem i nádherně natočené scény.
Pominu-li zmíněné spielbergovské scény
na mostech, stejně mě i napodruhé přišlo filmařsky úchvatné a ve využití
filmařských zkratek zkratky překvapivě působivé (a) pojetí úvodní havárie elektrárny,
(b) sbíhavě budované napětí v havajské sekvenci a zejména (c) skok s padákem
na San Francisco. Každá z těchto sekvencí je úplně jinak vystavěná, má
nějaký okázale ozvláštňující umělecký nápad a bere dech.
Dozajista nejde o žádný umělecký
film, ani o celkovou revoltu vůči hollywoodským normám, protože vzdor v určitých
aspektech znamená posílení aspektů jiných. Jenže jakkoli jde pořád o precizní filmařskou
práci na poli filmu jako zprostředkovatele zábavy, tak systematicky
ozvláštňující přesun důrazu z lidských postav a z trikových atrakcí může
pro některé diváky reprezentovat rušivý postup. Díky za to.
---
ROZCESTNÍK K DALŠÍM TEXTŮM:
Jurský park jsem na blogu analyzoval tady, snímek Monstrum jsem rozebíral zde a rozklad tematicky příbuzného filmu Pacific Rim najdete pro změnu na této adrese. O proměně funkcí monstra ve filmech o King Kongovi si pak můžete přečíst tady.
---
ROZCESTNÍK K DALŠÍM TEXTŮM:
Jurský park jsem na blogu analyzoval tady, snímek Monstrum jsem rozebíral zde a rozklad tematicky příbuzného filmu Pacific Rim najdete pro změnu na této adrese. O proměně funkcí monstra ve filmech o King Kongovi si pak můžete přečíst tady.