Soudce je mimo jiné o starém
nerudném chlapovi, který si cení starých hodnot a ač je někdy v postojích
nesnesitelný, jindy poněkud směšný a onehdy dost předvídatelný,
vlastně se ho naučíte mít během těch (o dost) více než dvou hodin rádi. Ano, minulá
věta je vskutku vystavěná tak, abych mohl následně napsat, že o filmu Soudce
lze říci vlastně totéž co o jeho titulním představiteli, byť ne hlavním… Na
celý svět totiž koukáme z pohledu samolibého právníka, jehož je titulní
soudce otcem a jehož matka zemřela. To našeho hrdinu – který má vnímavou a
sympatickou dceru, ale jinak je právě na pokraji rozvodu a neví, co se životem –
po mnoha letech donutilo se vrátit do rodné maloměstské díry a konfrontovat se
s hříchy i křivdami minulosti. Máte-li dojem, že tohle schéma je vám
povědomé, nicméně nějak nepasuje k soudnímu dramatu, za nějž se snímek
vydává, je tento dojem správný. A jestli ten dojem nemáte, věřte, že by byl
správný, kdybyste ho měli. Filmové vyprávění totiž pracuje hned se dvěma
soudními přemi, na které sice potměšile naláká, ovšem tyto jsou pro něj
především nástrojem k lepšímu proniknutí do starého dobrého rodinného
melodramatu táhnoucího se víceméně doslova napříč dvěma dekádami:
(a) hrdinův rozvod, od něhož se vyprávění rozbíhá, na něž průběžně láká… a k němuž, což by šlo považovat za spoiler, ovšem spoilerem to překvapivě ani není, nakonec vůbec nedojde,(b) autonehoda způsobená autoritativním titulním soudcem v den pohřbu jeho ženy, která spíše než jako nešťastná náhoda vypadá jako pokus o vraždu, z něhož by mohl starého pána vysekat právě jeho hubatý marnotratný syn.
S významovou konvencionalitou některých postupů si nikdo hlavu nelámal |
Ano, tahle
starosvětská vyprávěnka na konvence soudních dramat a právnických kliček často odkazuje. Jakkoli však mají konvence soudního dramatu na křížku víc let než
konvence filmového hororu, koření nakonec Soudce mnohem významněji v konvencích melodramatického
příběhu. Míním tim v motivech rozložené rodiny, nevyslovených a nevysvětlených křivd, napravení
nezbedného potomka a velkých odhalení nikoli soudně-detektivních, nýbrž
psychologicko-rodinných. Snímek využívá ozkoušených postupů vyprávění
podobných příběhů. Rytmicky střídá poetická zastavení v přírodě, jednoduchoučké
vizuální metafory (postavy kráčí od rozbitého auta na horizontu opačnými
směry), nečekaná odhalení pravd o vážných nemocích, mudrlantské rozpravy
s chytrými (leč nikoli otravnými) dětmi a pochopitelně i soudní scény. Ty ale plní spíše melodramatu podřízenou funkci obecného vzorce (rytmicky se střídají s rodinnou každodenností) a užitečného kompozičního motivu
(postavy pod přísahou nemají na výběr a musí odpovídat). Problém je, že tato
soudně-rodinná story nepřichází po většinu času vlastně s ničím
překvapivým, a třeba sdělením i vývojem podobná Auta od Pixaru mají mnohem větší
podíl narativního tahounství než Soudce.
Jestli se na něco Soudce ale
spolehnout může a drtivou většinu času spoléhá, jsou to čtyři aspekty. Prvním aspektem je dvojité nečekané
vyústění v závěrečných minutách. Oboje jsou spojené se zneužívaným
soudně-žánrovým pozadím: jedno se týká táty, druhé syna. Druhým aspektem jsou brilantní
herecké výkony všech zúčastněných. Ti totiž i jednoduchoučké postavy jak
z románu Danielle Steelové dokážou v určitých momentech rozehrát do
nečekané šíře. Činí tak na jedné straně tím, jak moc se pohybují a mluví
(Robert Downey jr., Vera Farmigová), na druhé straně tím, jak málo se pohybují
a mluví (Robert Duvall, Vincent D‘Onofrio, Billy Bob Thorton) a na třetí straně
třeba tím, jak ustojí i potenciálně divácky naprosto nesnesitelnou scénu „táta
má v koupelně akutní problémy se stolicí, syn skrze tento incident nachází
k otci cestu – a vnučka za dveřmi, nezpravena o stavu věcí, chce mermomocí
dovnitř“. Třetím aspektem jsou postupy spielbergovského
kameramana, ale i režiséra Janusze Kaminského, který s pro expresivně-dekorativní funkce stylu bohatě
pracuje se zasvětlením, inscenováním, přeostřováním, rámováním objektů
v obraze či pohyby kamery. Čtvrtý
aspekt pak tvoří hudební doprovod
Thomase Newmana, kterého si možná leckdy nevšimnete, ale pomáhá překlenovat
poněkud násilné skoky mezi vyprávěcími bloky, rytmicky i atmosféricky podporuje
herectví a skvěle se snoubí s Kaminského kompozicemi (podobně jako
s těmi Hallovými v Road to Perdition).
Expresivně funkční kompozice: práce s počtem plánů akce, chladnou monochromatičností a širokým objektivem |
Dekorativní funkce stylu: vyrovnanost kompozice, souměrnost prostoru v celkovém rámování je posilovaná perspektivou spacialis ve formě zdůrazněných paprsků zadního světla |
Popravdě, tři ze čtyř aspektů
jsou stylistického charakteru a dost možná jim vůbec nebudete věnovat
pozornost, ačkoli mají na účinnosti libovolného melodramatu lví podíl (a čím
jsou nenápadnější, tím větší podíl na účinnosti mají). V rovině vyprávění
příběhu a vůbec příběhu samého je s výjimkou oněch dvou nečekaných
vyústění, na něž si musíte zatraceně dlouho počkat, esteticky i přízemněji
dějově překvapivého vskutku málo. Do osvědčené palety rodinně melodramatických
motivů patří koneckonců i to, kterak se postavy jeví být v první hodině
nesnesitelně motivicky i charakterově přímočaré, aby se mohly v následující
hodině komplikovat, znejasňovat a navzájem konfrontovat se svými méně
očividnými vlastnostmi. Podobná vyprávěcí i tematické průzračnost může být
snadno hodnocena coby veskrze otravná, leč v době sofistikovaných
žánrových průniků, výbušně velkolepých trháků, rodících se komiksových
superhrdinů či volenými postupy ještě mnohem průzračnějších romantických
komedií je nakonec Soudce překvapivě ozvláštňujícím krokem. Na důmyslnou
podvratnost vyprávění i fikčního světa libovolného hollywoodského melodramatu
padesátých let se nechytá, ale pokud se vám nechce pátrat po filmech Douglase
Sirka, stojí Soudce za návštěvu kina… kdoví, třeba pak dostanete chuť i na to
pátrání po filmech Douglase Sirka jako Vše
co nebe dovolí (1955) nebo Psané ve
větru (1956).
Text byl napsán pro kulturní rubriku Aktuálně.cz.
Text byl napsán pro kulturní rubriku Aktuálně.cz.