Soudě podle jeho intelektuálního nadšení, pracovní
produktivity a badatelských plánů člověk snadno propadal dojmu, že prof.
Lubomír Doležel nás všechny přežije. Sám ostatně před necelými pěti lety při
příležitosti svých devadesátin suše prohlásil, že se necítí starý, nýbrž
dlouhověký, přičemž stáří úspěšně přežil. Lubomír Doležel měl zkrátka život,
literární vědu a vlastně i sám sebe rád natolik, že nenacházel důvod, proč se s nimi
loučit, a ze všeho nejvíc se bál, že nestačí dokončit svou knihu.
Snad i proto
nás před několika týdny všechny tak zaskočila zpráva, že 28. ledna 2017 Lubomír
Doležel před čtvrtou hodinou ranní zesnul na selhání srdce. Příznačně pár hodin
poté, co odevzdal do nakladatelství rukopis i text na obálku své definitivně
poslední monografie Heterocosmica III: Fikční světy protomoderní české prózy.
Kdo v tom hledá osud, symboliku či smířený odchod, nemůže se více plést,
protože Lubomír Doležel poslední týdny žil v nadšení ze svého objevu dosud
nepopsaných vyprávěcích způsobů v homérovských eposech a navázal kvůli
tomu korespondenci s odborníky ze zámoří. Lze si snadno představit, jak ho
muselo ve veronské nemocnici po sérii infarktů štvát, že se o svůj objev už
nepodělí.
Narodil se 3. října 1922
v severomoravské Lesnici a jeho život byl nejen ojediněle dlouhý, ale
ještě mimořádněji členitý. Těšil se coby jeden z mála českých badatelů
pověsti mezinárodně uznávaného literárního vědce, který dosáhl zámořského
úspěchu, když po desítky let působil na Torontské univerzitě, publikoval
v nejprestižnějších vědeckých časopisech, knihy mu vydávala významná
univerzitní nakladatelství a k jeho odkazu se hlásí autority literární
teorie napříč několika generacemi. Hovoříme-li přitom o Doleželově kariéře, jde ve
skutečnosti o čtyři dílem paralelně rozvíjené a dílem po sobě jdoucí linie
výzkumného směřování i odborného působení.
Dnes je mezi odbornou i studentskou veřejností odkaz
Lubomíra Doležela spojován především s tzv. sémantikou fikčních světů. Hrubě
řečeno, v šedesátých letech minulého století hýbala odbornými diskuzemi mezi
(nejen) literárními vědci touha nalézt za vyprávěním příběhů podobný řád, jaký
nacházíme v gramatice toho či onoho jazyka. Výsledky projektu však Lubomír
Doležel shledal během sedmdesátých let, kdy už působil v Kanadě, spíše neuspokojivými a schopnými vysvětlit toliko díla založená
na opakování. A podobně jako jeho kolegové Lucia Vainová, Thomas Pavel či
Umberto Eco se nadchnul myšlenkou, že o literárních dílech lze uvažovat
pomocí nástrojů filozofie jazyka a modální logiky jako o takzvaných možných
světech.
Roku 1976 po intenzivním samostudiu Doležel do
čerstvé diskuze přispěl hned třemi vlivnými programovými texty o narativních
světech, narativních modalitách a narativní sémantice. Stal se tak v polovině
sedmdesátých let nejen jedním z čelních představitelů významného, dodnes
rozvíjeného směru uvažování o literatuře, ale zároveň jako jediný
v započatém projektu přes čtyřicet let pokračoval. Roku 1998 shrnul svá
dvaadvacetiletá pozorování v knize Heterocosmica. Fikce a možné světy
(česky 2003), k psaní historie i historické fikce své teze vztáhl
v provokativní Fikci a historii v období postmoderny
(česky 2008, anglicky v přepracované podobě 2010) a coby nástroj rozborného
výkladu o určitých etapách vývoje české literatury svého modelu fikčních světů
využil ve dvou posledních teoreticko-analytických knížkách, v Heterocosmica II: Fikční světy postmoderní české prózy (2014) a ve výše zmíněné monografii Heterocosmica
III (připravované zřejmě na 2017). Jeho myšlení o literatuře
v souvislostech fikčních světů na jedné straně inspiruje svou pečlivostí a
na druhé straně provokuje k domýšlením, diskuzím i živým polemikám, a to
zejména u kolegů, přátel a studentů, kteří Doleželovo dílo četli nejdůkladněji.
Lubomír Doležel (ca. 1968-1969) |
Do Toronta nicméně Lubomír Doležel odešel
až krátce před padesátkou a první studie o možných světech fikce
publikoval ve věku, kdy už řada univerzitních pracovníků začíná takříkajíc stříhat
metr do důchodu a zanícené diskuze mladých aspirantů sleduje s přezíravým
úsměvem. Pravdou totiž je, že Lubomír Doležel odcestoval do Kanady již jako velmi
úspěšný badatel z Československé akademie věd s nedávno absolvovanou stáží
v americkém Michiganu. Podobně jako se v sedmdesátých letech spolupodílel
na neformálním ustavení projektu možných světů literatury, v padesátých
letech byl Doležel nejen úspěšným literárním stylistikem (přispěl do Kapitol z praktické stylistiky /1955/ a Knížky o jazyku a stylu
soudobé české literatury /1961/), ale především spoluiniciátorem
výzkumu na poli matematické lingvistiky a statistické analýzy stylu – což krom
řady zahraničních výjezdů a konferenčních příspěvků vyvrcholilo přípravou
vlivného sborníku Statistics and Style, jejž vydal v New Yorku roku
1969.
Už samy o sobě tyto dvě po sobě jdoucí kariéry řadí
Lubomíra Doležela mezi nejpracovitější a nejvlivnější české literární
badatele, ovšem jimi napříč jdou ještě dvě další: první se týká výzkumu
vyprávěcích způsobů v české literatuře a druhá odkazu pražské strukturalistické
školy na pozadí dějin strukturální poetiky.
Doleželova první kniha (1960) |
Lubomír Doležel svoji disertační práci o vyprávěcích
způsobech v české moderní literatuře obhájil roku 1958 a do své první
monografie O stylu moderní české prózy: Výstavba textu ji přepracoval o
dvě léta později, čímž vyvolal v odborných kruzích rtuťovitou polemiku,
nakolik ještě následuje či nenásleduje dobově upřednostňovanou marxistickou
doktrínu, a nakolik se vlastně vrací či nevrací k režimně odmítaným
myšlenkovým rámcům pražské strukturalistické školy. Podstatné je, že již zde Doležel ve
stylu narativního díla rozlišil, rozpracoval a na konkrétních příkladech
otestoval kategorie tzv. pásma vypravěče a pásma postavy, jež propojil se
stylistickým výkladem o roli polopřímé řeči. A stejně jako tento
koncept představoval první zlom v jeho vědecké kariéře, stál i u zlomů
následujících.
V roce 1973 se ke svému pojetí nepřímo vrátil,
když pro zahraniční publikum sepsal průkopnickou knihu Narrative Modes in Czech
Literature – která kanadské čtenáře vůbec poprvé obeznámila
s fenoménem české literatury, v níž původně spíše lingvistické pojednání
přiblížil východiskům sdíleným teoriemi vyprávění a zároveň se tu zřejmě poprvé
otevřeně obrátil k tzv. cik-cak metodě vedení výkladu, kdy
teoretické pasáže střídá s pasážemi čistě analytickými. A pokud
v jisté podobě stál tento koncept na počátku Doleželovy plnohodnotné
kariéry vědecké a v jiné podobě víceméně na počátku jeho kariéry
zahraniční, podobně symbolickou roli sehrál i při jeho navracení se do
tuzemského badatelského prostředí, kdy knihu pod názvem Narativní způsoby v české literatuře (1993; reedice 2014) dílem přeložil a dílem přepracoval pro změnu
do češtiny.
Podstatné přitom je, že zatímco O stylu moderní
české prózy model uvažování o narativních způsobech vztahuje
k stylistickým rámcům a Narrative Modes in Czech Literature
k souvislostem řekněme naratologickým (jak se nazývá věda o vyprávění),
pak jej přepracované Narativní způsoby v české literatuře
přibližují nakonec k myšlení v pojmech fikčních světů – a stávají se
svého druhu přípravnou studií k důležitým tezím z pozdějších Heterocosmic.
A lze říci, že k této linii vlastní práce se nakonec Doležel vrátil i
v závěru kariéry, protože navzdory zvolenému názvu do ní způsobem
formulování problémů, soustřeďováním se na českou literaturu i rozsáhlými
rozbory děl spadají i Heterocosmica II (a možná i Heterocosmica
III, jež jsem žel zatím nečetl).
Lubomír Doležel a Bohumil Fořt (2015) |
Vedle stylistických a naratologických výzkumů ovšem
Lubomír Doležel nikdy nepřestal udržovat a rozvíjet odkaz (zejména první
generace) pražské strukturalistické školy, jejíž čelní představitel Bohuslav
Havránek mu vedl disertaci, a o práci Jana Mukařovského opakovaně zdůrazňoval,
do jaké míry ho inspirovala a ovlivňovala. Napsal řadu shrnujících, komentujících
a zhodnocujících statí, z nichž některé vyšly v antologii Studie z české literatury a poetiky (2008) či ve sbornících jako Český
strukturalismus po poststrukturalismu (2006). Doleželovou nejvýznamnější
prací na poli historie strukturálního myšlení o literatuře zůstávají však Kapitoly
z dějin strukturální poetiky, které v angličtině vydal roku 1990
(česky 2000). Jde o vpravdě mimořádné dílo sepisované z čisté vášně bezmála
dekádu v knihovnách napříč celým světem – přičemž svou procházku stoletími
utváření myšlenkových konceptů uzavírá právě pražskou školou, jež tak
v jeho výkladu nepřímo tvoří jejich symbolické vyvrcholení. A třebaže Doleželův
výklad bývá členitý, v Kapitolách z dějin strukturální poetiky
nabízí vysoce originální, nečekaně přístupnou a ve své upřímné fascinaci značně
podmanivou čtenářskou odyseu.
Jestli ovšem o intelektuálních kvalitách Lubomíra
Doležela nelze mít pochyb a jeho teoretické dílo vybízí k neustálé diskuzi,
je mnohem nesnadnější hodnotit jej jako člověka – už proto, že po drtivou
většinu životní pouti jsme Doležela pochopitelně nenásledovali, jeho jednotlivé
kroky budou muset v odpovídajících souvislostech posoudit historikové, a
šlo o muže mimořádně hrdého, přesvědčeného o své pravdě a toužícího
kultivovat nejen samotné zkoumání literatur, ale vlastně i literární
kulturu samotnou. Během oněch více než čtyřiadevadesáti let prošel Lubomír
Doležel nacistickým koncentračním táborem, protloukl se vícery politickými
režimy, pracoval na několika světadílech a opakovaně začínal takříkajíc
úplně znovu (jak to popsal v roce 2013 ve své autobiografii Život s literaturou). Doleželova cesta nicméně na samém sklonku směřovala zpět
domů, kde byl vědeckou komunitou přijat s nebývalou vřelostí (hned dvě
univerzity jej ocenily čestným doktorátem), kde se opět šťastně zamiloval a
našel obdivuhodnou partnerku v okouzlující Míle Slavíčkové – a kde
v sobě objevil obrovskou chuť k další práci, která ho neopustila až
do onoho sobotního rána před několika týdny, během nějž jej definitivně zradilo
srdce.
Fotka, již máme s Alešem rádi: Aleš Merenus, Lubomír Doležel, RDK (2015) |
Nemohu soudit, nakolik shledával inspirativní
společnost několika chorobně zapálených mladých badatelů z Masarykovy
univerzity, ačkoli náš Brněnský naratologický kroužek od začátku aktivně
podporoval, stal se mu čestným předsedou a na jeho půdě pronesl hned tři
přednášky, včetně té úplně první (2011). Mohu ovšem soudit, nakolik jsme
inspirativní shledávali jeho společnost: byl pro nás naprostým zjevením,
charismatickým mužem z velkého světa, jehož neopouštěla touha po
třeskutých diskuzích o teorii, vyprávění, umění, fikci a filozofii ani
v pozdních nočních hodinách, a pro kterého vědecké bádání bylo především
celoživotní vášní.
A třebaže dopsáním poslední knihy Lubomír Doležel svou práci uzavřel, proces domýšlení, diskutování a vášnivého projednávání jeho díla zůstává stále živý.
A třebaže dopsáním poslední knihy Lubomír Doležel svou práci uzavřel, proces domýšlení, diskutování a vášnivého projednávání jeho díla zůstává stále živý.
---
Tento nekrolog jsem napsal pro Orientaci Lidových novin a mnohokrát děkuji Josefu Chuchmovi za svolení k jeho přetištění. Srov. Kokeš, Radomír D.: Práce, nadšení, dlouhý věk a dílo. Lidové noviny, 2017, 25. 2., s. 25 v celkovém číslování, s. VII v příloze Orientace.