V České republice najdeme
tři katedry soustřeďující se na výzkum filmu… plus CAS na pražské FAMU.
Přítomnost hned čtyř filmově badatelských pracovišť je nebývalá nejen na tak
maličkou zemi. Kupříkladu v mnohem větším Německu jsou tři,
v Rakousku dokonce jen jedno. A vezmeme-li si, že na všech tuzemských ústavech
jsou stovky studentů každoročně nějak konfrontovány s neoformalismem či
poetikou filmu Davida Bordwella – a že z těchto se rekrutují desítky recenzentů
či lektorů, kteří se k tomuto mysliteli buď hlásí, nebo se vůči němu
naopak vymezují, může to snadno vést k pomýlení intelektuálů a kulturních
referentů.
Jak naznačují komentáře v jejich
recenzích, knihách či lektorských úvodech, Bordwell se pro ně stává
reprezentantem středního proudu v oboru zvaném filmová věda, který někteří
navíc z různých důvodů chápou v rozporu s jejich předpoklady o tom, jak by
se o filmech mělo uvažovat. Ovšem s Bordwellem samotným má pramálo
společného představa o něm v očích nejen oněch komentátorů stojících mimo
obor, ale i řady studentů, konfrontovaných především se dvěma přehledovými
učebnicemi a s tezemi jeho devětadvacet let staré knihy o teorii vyprávění.
Bordwell s Thompsonovou v projekční místnosti NFA |
Práce jak Bordwella, tak jeho
manželky a dlouhodobé spolupracovnice Kristin Thompsonové je daleka vizi mechanického
rozkládání filmů na složky. Právě tu si přitom udělali mnozí studenti – i
kritici neoformalismu, jejichž útoky většinou věnují tolik energie výpočtům, co
všechno Bordwell s Thompsonovou opomíjejí, až jim nestačí síly a prostor
věnovat se tomu, co neopomíjejí a proč. Třeba by pak zjistili, že
(a) neoformalismus i poetika filmu jsou snáze a účinněji napadnutelné
zevnitř než zvenku – a jejich proponenti jsou otevřeni plodné diskuzi, (b)
Bordwell s Thompsonovou nikdy nepředstavovali a stále nepředstavují střední
proud filmového bádání.
Navzdory horečnému pracovnímu
zápalu a četným polemikám se Bordwellovi nepodařilo vybudovat skutečnou
alternativu „velkým teoriím“. Historici filmového stylu, teoretici vyprávění i
badatelé diváckého porozumění, ti všichni se nakonec od Bordwellových
východisek postupně odchýlili. Snad pro jeho puristické nároky na formulování
badatelských problémů, kladení otázek a ověřitelnost odpovědí, snad pro obtížnost
spojení detailní analýzy se schopností poskytovat svěží vysvětlení suše
systémových vztahů, snad pro nepoměr mezi pracností výzkumu a relativně malou
efektností výsledků.
Jaká je tedy
pozice Davida Bordwella v souvislostech (nejen) současného uvažování o
filmu? Jakkoli lze s řadou jeho předpokladů, závěrů i poněkud dogmatických
tendencí nesouhlasit a jakkoli se o něm dá říci, že je a vždycky byl
představitelem vlastně menšinové až outsiderské větve myšlení
o kinematografii – současně je paradoxně jedním z nejvýznamnějších,
nejviditelnějších a nejvlivnějších badatelů, kteří kdy v oboru působili. Zaprvé
jde snad o jediného „filmovědce“, který systematicky napříč celou kariérou
rozvíjí skoro kantovsky jeden vnitřně soudržný systém poznání. Zadruhé snaze
vystavět tento systém poznání podobně systematicky podřídil samotnou kariéru.
Je překvapivé,
že víceméně cokoli, čím se od konce 60. let až do současnosti Bordwell zabýval,
najdeme v několika jeho textech ze 70. let: (a) otázky spojené
s výstavbou vyprávění, prostoru a času, (b) otázky spojené s funkcemi
filmového díla ve vztahu s účinky na diváka, (c) otázky spojené
s filmovým stylem jako souborem filmařských možností v určité době,
na určitém místě a v souboru určitých podmínek, (d) klasický hollywoodský
film jako systém estetických norem sloužící jako efektivní srovnávací nástroj
pro vysvětlení norem jiných, (e) režiséři C. T. Dreyer, J. Ozu a S. M.
Ejzenštejn.
Poprvé tehdy
formuloval i heuristické předpoklady o nezbytnosti vědecké ověřitelnosti
filmového poznání, formulování zodpověditelných výzkumných otázek a
neefektivitě dosavadního oborového instrumentáře. Vůči tomu se na rozdíl od
svých generačních souputníků vymezil radikálně: nepostavil na troskách
odmítnutých metod tu vlastní ani dosavadní metody nepřepracoval, nýbrž je hlavně
obešel. Obrátil se k literárněvědnému formalismu či francouzské a
izraelské naratologii (nástroje analýzy), českému strukturalismu (Mukařovského
pojetí historie umění skrze estetické normy) a kunsthistorickým průnikům s pre/kognitivismem
(Gombrichovo Umění a iluze).
Jak je ale
možné, že se takto vystavěný a dosud rozvíjený neoformalismus a poetika filmu
nikdy nestaly nejen dominantními perspektivami, ale ani plnohodnotnými
alternativami odmítnutých přístupů, a zároveň tito madisonští badatelé
neskončili zapomenuti společně s mnoha dalšími vědeckými revolucionáři? Mým
výchozím předpokladem je, že lze Bordwellovu práci rozdělit na oblasti spojené
s narativitou, kognitivismem a filmovým stylem; tyto pak byly testované a
rozvíjené zaprvé v souvislosti s klasickým hollywoodským filmem a
zadruhé v souvislosti s několika tvůrčími osobnostmi.
Tato hypotéza
sice netvoří odpověď na otázku výše, ale je jejím základem: ač Bordwell tyto
zájmy formuloval již v 70. letech, proměňovaly se jejich pozice coby badatelských
východisek, cílů a nástrojů – a to v závislosti na pečlivě kontrolovaném
průběhu badatelské práce na jedné straně a na druhé straně jejím využíváním pro
veřejnou sebe/prezentaci, programatickou provokaci a udržování vlastní
přítomnosti v odborných polemikách. Navrhnout alternativní přístup totiž
nestačilo, bylo třeba jej přesvědčivě formulovat
(cirka do roku 1985), definovat
v opozici k ostatním (cirka do roku 1996) a svobodně rozvíjet (do současnosti).
Bordwell přednášející na FF UK |
První fáze
cílila k vysvětlení narativity ve vztahu k prostoru a času, kdy se
současně testovaly možnosti analýzy stylu a vztahování se k diváctví.
Výsledkem byly formulace klasického (a neklasického) filmu či možnosti
načrtnutí i dalšího využití individuálních poetik (Dreyer, Ozu - celá kniha zde). Ustavující
fáze vyžadovala vymezení se vůči jiným formalistickým badatelům (polemika
s Barrym Saltem, započatá touto recenzí), ovšem vysloveně provokovala jen otevřeně
anti-formalistické badatele jako J. Salvaggio, P. Lehman nebo B. King –
s nimiž se Bordwell s Thompsonovou s radostí hádali –, ovšem ještě ne
filmovou vědu jako celek.
Druhá fáze byla
naopak explicitně provokativní, jazyk Bordwellových programových textů a polemik
z lehkého sarkasmu přešel do tvrdě výsměšné útočnosti. Objektem
výzkumu se stala „zlatá telata“ filmové vědy: interpretační teorie subjektové
pozice, marxistické přístupy, ideologická kritika a kulturální studia.
Bordwellova rétorická hra byla jednoduchá; nelze ničím víc naštvat než
otevřeným obviněním z doktrinářství, nevědeckosti a mechaničnosti dosahovaného poznání. Tou vědeckou alternativou přitom měla být (nepřekvapivě) neoformalistická
a/nebo historická poetika vycházející z kognitivistických předpokladů.
Důsledkem bylo, že ač tato
nenarušila mocenskou pozici „velkých teorií“, každý nakonec znal Bordwella,
jeho vědomě pamfletickou monografii Making Meaning, jeho poetiku filmu, jeho koncepci klasického filmu i jeho útočné
texty napříč časopisy i kontinenty (z těch veřejně dostupných krom výše uvedeného též zde nebo zde). Bordwell dosáhl svého, stal se svého
druhu značkou a mohl vstoupit do třetí fáze, kdy se cílem výzkumu stal filmový
styl (z monografií např. tato a tato), dosud využívaný spíše pro výklad o narativitě, klasicismu
a diváctví. A protože nikdo neví o filmovém stylu tolik jako Bordwell,
může psát stovky příspěvků a zodpovídat stovky dílčích výzkumných otázek.
Explicitně polemická
kognitivistická poetika se proměnila v překvapivě nekonfliktní poetiku filmu… a Bordwell se z nelítostně sarkastického křižáka za vědecky
založené bádání proměnil ve všeobecně uznávaného mírumilovného odborníka na
vysoce specializovanou oblast filmových dějin, vášnivého návštěvníka festivalů
i archivů a ve veřejného intelektuála, který spolu se svou ženou rozpracovává
možnosti filmového vzdělávání. Jako takového ho možná zná širší veřejnost,
z níž jej někteří velebí pro erudici, blog, učebnice a nevyčerpatelné
nadšení, jiní zase hanobí za příliš technicistní a neinterpretační přístup
k umění.
Jak jsem se však snažil ukázat, podobná
představa o Bordwellovi je značně nepřesná, neb v dějinách myšlení o filmu
se dosud nenarodila jiná osobnost s takovým vlivem (byť výsledky jeho
práce odborná veřejnost spíše zná a cituje, než by je ve stejném duchu
rozvíjela), takovým záběrem (je ironické, že jeho zlomyslné odhalení
mechaničnosti hermeneutických přístupů k filmu se stalo na mnoha katedrách
učebnicí těchto přístupů) a s takovým počtem výstupů, které všechny do
jednoho už více než čtyřicet let rozvíjejí jeden vnitřně soudržný systém
poznání.
Bordwellovo volání po
poetologických výzkumech zůstává (nejen) pro jejich pracnost i relativní
neefektnost nevyslyšeno, na nějaký případný „novobordwellismus“ je jeho přístup
naopak příliš transparentní a není obtížné s jeho leckdy radikálními
postoji nesouhlasit. Zaslouží si však kritiku postavenou na skutečné znalosti vlastní
vědecké práce – nejen na základě nepodložených drbů, dvou česky přeložených učebnic
a přežvýkaných studentských poznámek.
PS: Toto je původní autorizovaná verze textu napsaného pro bordwellovské číslo časopisu A2, takže na rozdíl od verze v tiskové i webově publikované podobě všechny případné chyby v argumentaci, stylistice či faktické správnosti tvrzení padají na mou hlavu. Text jsem doplnil pouze o internetové odkazy na některé články a knihy.
---
O Bordwellově přístupu jsem psal rovněž v předmluvě k učebnici Umění filmu (již jsem měl tu čest odborně redigovat) a v rozsáhlé studii "Mukařovský, Bordwell a otázky vlivu: koncept normy v neoformalistické poetice filmu", která by snad měla vyjít letos v kolektivní monografii o Janu Mukařovském, vydávané nakladatelstvím Akropolis.
---
O Bordwellově přístupu jsem psal rovněž v předmluvě k učebnici Umění filmu (již jsem měl tu čest odborně redigovat) a v rozsáhlé studii "Mukařovský, Bordwell a otázky vlivu: koncept normy v neoformalistické poetice filmu", která by snad měla vyjít letos v kolektivní monografii o Janu Mukařovském, vydávané nakladatelstvím Akropolis.