pondělí 20. června 2016

Třiatřicet důležitých filmů...

...aneb po letech odmítání jsem podlehl a ve slabé cinefilní chvíli sestavil soupis snímků, jež ovšem záměrně neseskupuji pod žádné "nej..." 

Pomohu-li si autorským uvažováním, pak jistě nejde jen o filmy nejlepší. Lze najít řadu argumentů pro tvrzení, proč Jurský park není lepší než Čelisti nebo Lincoln, proč Casino bledne vedle Taxikáře nebo Mafiánů, případně proč Křižník Potěmkin nedosahuje propracovanosti Ivana Hrozného (řeším tato dilemata tak, že od každého tvůrce vybírám jen jeden film). A třeba Uprchlíka shledávám brilantní ukázkou moci tradic hollywoodského vyprávění, ovšem jedním ze třiatřiceti všeobecně nejlepších filmů by byl jen stěží. 

To mě překvapivě vede k tomu, že bych následující soupis snímků neoznačil ani za své filmy nejoblíbenější. Temného rytíře nebo Dokonalý trik mám zřejmě raději než Počátek, Občana Kanea nebo Dotek zla shledávám komplexnějšími díly než Skvělé Ambersony, k Americké noci mám asi vřelejší vztah než k Nikdo mne nemá rád a Bourneovo ultimátum mě v vycizelovanosti filmařských technik okouzluje ještě víc než Bournův mýtus (viz zde). A to nemluvím o desítkách dalších filmů, které mám velmi rád, ale do soupisu se nedostaly.

A nakonec, nejde ani o filmy nejvlivnější - ať všeobecně, nebo pro mě samého, protože pak by mezi nimi zřejmě nechyběly např. snímky Intolerance, Upír Nosferatu, Utrpení Panny orleánské, King Kong, Tarzan a jeho družka, Hluboký spánek, Příběh z Tokia, Světla ramp, Dobyvatelé ztracené archy, Poklad na Stříbrném jezeře, Divoká banda, Přineste mi hlavu Alfreda Garcii, Kam orli nelétají, Všichni prezidentovi muži, Hvězdné války, Balada o Narajamě, Tetsuo, Poslední skaut, Pulp Fiction, Fist of Legend, Matrix, Moulin Rouge!, Drsné jaro, Domino, Speed Racer a tak. Leč nejsou tam. 

Následujících třiatřicet filmů zkrátka pro sebe osobně z řady rozmanitých, povýtce nejednotných důvodů považuji za mimořádně důležité. Ponechávám na čtenáři, jak s tímto faktem naloží.



Otrávené světlo
(Karel Lamač, Jan S. Kolár, Československo, 1921)

Křižník Potěmkin
(Bronenosec Poťomkin, Sergej M. Ejzenštejn, SSSR, 1925)

Frigo na mašině
(The General, Buster Keaton, Clyde Bruckman, USA, 1926)

Muž s kinoaparátem
(Chelovek s kino-apparatom, Dziga Vertov, SSSR, 1929)

Skvělí Ambersonové
(The Magnificent Ambersons, Orson Welles, USA, 1942)

Život je krásný
(It's a Wonderful Life, Frank Capra, USA, 1946)

Červené střevíčky
(The Red Shoes, Michael Powell, Emeric Pressburger, Velká Británie, 1948)

Zpívání v dešti
(Singin' in the Rain, Gene Kelly, Stanley Donen, USA, 1952)

Sedm samurajů
(Shichinin no samurai, Akira Kurosawa, Japonsko, 1954)

Okno do dvora
(Rear Window, Alfred Hitchcock, USA, 1954)

Velká země
(The Big Country, William Wyler, USA, 1958)
 
Nikdo mne nemá rád
(Les quatre cents coups, François Truffaut, Francie, 1959)

Ostrov

(Hadaka no shima, Kaneto Šindó, Japonsko, 1960)

Srdečné pozdravy z Ruska
(From Russia With Love, Terence Young, Velká Británie, 1963)

Play Time

(Jacques Tati, Francie, 1967)

Hvězdy na čepicích
(Csillagosok, katonák, Miklós Jancsó, Maďarsko, 1967)

Tenkrát na Západě

(C'era una volta il West, Sergio Leone, Itálie/USA, 1968)

Ucho

(Karel Kachyňa, Československo, 1970)

Annie Hallová

(Annie Hall, Woody Allen, USA, 1977)

Člověk z mramoru
(Czlowiek z marmuru, Andrzej Wajda, Polsko, 1977)

Stalker

(Andrej Tarkovskij, SSSR, 1979)

Zánik domu Usherů 
(Jan Švankmajer, Československo, 1980)

Jdi a dívej se 
(Idi i smotri, Elem Klimov, SSSR, 1985)

Killer 
(Die xue shuang xiong, John Woo, Hongkong, 1989)

Millerova křižovatka 
(Miller's Crossing, Joel Coen, USA, 1990)

Jurský park 
(Jurassic Park, Steven Spielberg, USA, 1993)

Uprchlík
(The Fugitive, Andrew Davis, USA, 1993)

Casino 
(Martin Scorsese, USA, 1995)

Vyvolený 
(Unbreakable, M. Night Shyamalan, USA, 2000)

Adresát neznámý 
(Soochweein boolmyung, Kim Ki-duk, Jižní Korea, 2001)

Bournův mýtus 
(The Bourne Supremacy, Paul Greengrass, USA, 2004)

Zodiac 
(David Fincher, USA, 2007)

Počátek 
(Inception, Christopher Nolan, USA, 2010)