Přinejmenším u mě se to má s českým komiksovým trhem tak, že je spousta komiksů, na něž se daný rok hodně těším – a pak je speciální kategorie komiksů napsaných Alanem Moorem, na něž se těším více než na všechny ostatní. Soustavně teď od něj u nakladatelství BB Art vychází jen prazvláštní, vysoce neortodoxní a ve své imaginativnosti opět mooreovsky geniální série o tvorovi z Bažin, který kdysi býval i nebýval vědcem Alecem Hollandem. A zatímco v druhé polovině roku vyjde šestý a žel i zcela poslední mooreovský Bažináč, v první polovině roku vyšel pátý – a opět nabízí odlišnou perspektivu než kterákoli z předchozích knih. (Připomeňme, že v té předcházející Bažináč vybojoval velkolepý střet s Temnotou, do něhož se společně zapojily síly nebes, pekel i země… kde se s nasazením vlastních životů snažili frajerský Constantine a jeho čarodějní parťáci.) Vypadá to, že všechno dobře dopadlo a čím dál mocnější elementál Bažináč se konečně může vrátit domů za milovanou Abby a dožít s ní přinejmenším jejích dnů v lásce a poklidu. Ovšem tak snadný konec je nečeká.
Jestli si i v předchozích dílech Bažináče Moore utahoval (nejen) z Ameriky sedmdesátých a osmdesátých let (komiks vznikl v osmdesátých letech), tak v případě V prach se obrátíš jde ještě mnohem dál. Nevybíravě útočí na puritánskou morálku, politické pokrytectví či manipulovatelnost alternativními životními přístupy, ba dělá si i legraci ze samotného DC univerza (Batman, Superman, Luthor). V určitou chvíli se dokonce nezastaví ani před nečekaným tématem domácího násilí. V posledních kapitolách pak zamíří k metafyzické hře, která je v jisté míře pro Bažináče typická, stejně jako v předchozích knihách se promítá do práce s ilustracemi, barvami a panely, ale i tentokrát si vymyká dosavadním normám. A co v Bažináčovi tentokrát kráčí? Obecně vzato jde o milostný příběh, který je však rozvíjen v ne úplně standardní podobě. V klíčové části je Abby zatčená v Gothamu (za milostný poměr s nelidským jedincem) a rozzuřený Bažináč neváhá udělat cokoli, aby ji osvobodil. A protože momentálně platí za jedny z nejmocnějších entit na Zemi, ono „cokoli“ má mnoho podob.
Jako u většiny knih o Bažináčovi se narativně-tematické strategie rozvíjené napříč knihou (i kvůli tomu, že původně vycházel Bažináč v samostatných sešitech) mění a její části mají lehce odlišnou povahu. V prach se obrátíš by dala rozdělit víceméně do tří částí. První se soustřeďuje na Abby myslící na Bažináče, druhá na Bažináče myslícího na Abby a třetí dělí pozornost rovnoměrně mezi oba. První má charakter víceméně soudně-kriminálního dramatu. Druhá část je pokřivenou akčně apokalyptickou variací na motiv obléhání města, kdy se však obrací perspektiva a hrdinou je ten, kdo by standardně byl za padoucha. Ve třetí části pak Moore střídá polohy: sociální drama, snová milostná poezie a zmíněná metafyzická hra, která možná šokuje tradiční čtenáře superhrdinských komiksů (a vlastně i čtenáře dosavadních knih o Bažináčovi). Patří nicméně mezi jednu z nejinspirativnějších a nejimaginativnějších věcí, co kdy Moore napsal. Jen tentokrát skutečně platí, že bez předchozích dílů Bažináče nebudete příliš rozumět, o co v komiksu vlastně kráčí…
Za brilantním překladem i tentokrát stojí Viktor Janiš a za stejně pečlivou redakcí Richard Podaný, kterážto dvojice zkušených harcovníků koneckonců stojí za všemi dosud vyšlými mooreovkami a díky jim za to (ano, občas si prohazují pozice, takže překládá Richard Podaný a rediguje Viktor Janiš). Bažináč: V prach se obrátíš bezesporu představuje to nejlepší z česky vydaných komiksů za posledního půl roku a nemohu než toto dílo navzdory jeho pětistovkové ceně vřele doporučit. Jestli to měl ale pátý Bažináč co do konkurence relativně snadné, finální Bažináč bude muset bojovat urputněji… Moore bude totiž v českém edičním plánu komiksů na druhou půli roku 2013 soupeřit sám se sebou, protože se dočkáme nejen Bažináče, ale navíc v CRWI konečně vyjde i první svázané vydání Kameňáku. Co si přát víc, že? Tak vzhůru do zelena, vážení čtenáři! O obléhání Gothamu prostě nemůžete přijít a na rozuzlení navíc nebudete muset čekat příliš dlouho.