čtvrtek 24. září 2015

5000x jsme vstoupili do Zóny

Před třemi a půl lety jsem v Kulturních novinách nepřímo gratuloval Petru Soukupovi k obdivuhodné dekádě jeho chvalně proslulého webu o netuctových filmech: Zóna. Nešlo tehdy jen o ledajakých deset let webového provozu, nýbrž bez jediného vynechání o každodenní příspěvek, nepočítaje paralelní dvouletou "pobočku" Zóny v časopise Reflex, natož vpravdě opulentní, pravidelně aktualizovaný katalog česky otitulkovaných netuctových filmů na DVD z celého světa. Tento článek rád připomenu a s ním i zaslouženou rekapitulaci Petrovy práce, ovšem nečiním tak žádnou náhodou...

Když jsem měl letos to štěstí po třinácti letech virtuální známosti Petra na Krrr! konečně potkat osobně, neopomněl jsem zeptat se, co ho k podobně intenzivnímu autorskému řádu přimělo. Vydat na svém webu každý den bez ohledu na svátky, dovolené a nemoci článek, k tomu se člověk neuváže jen tak. A odpověď byla překvapivě prozaická, pro mnohé uživatele českého internetu z konce devadesátých let snadno pochopitelná: "Mě vždycky děsně štvalo, že když se mi po dobré půlhodině čekání konečně načetly oblíbené stránky o filmu, nenašel jsem na nich nic nového. A tak jsem chtěl, aby čtenáři Zóny věděli, že na mých stránkách každý den něco nového najdou." Povedlo se mu tak vytvořit slušnou řádku závisláků. Když jednou po ránu ca. dva roky zpátky Zóna nefungovala, pocítil jsem nečekaný záchvat paniky a vyděšeně Petrovi psal, co se děje. Asi nikoho nepřekvapí, že jsem toho rána rozhodně nebyl první.

Byla by chyba spojovat Zónu jen s DVD... Pravda, někteří z nás, co jsme překonali roztrpčení z faktu, že se řada z dříve draze nakoupených disků objevila v trafikách po deseti korunách, možná opět začali do těch lesklých nosičů investovat. Ale stejně jako se z kin vytratily staré dobré filmové pásy i milované značky na ošuntělých koncích filmových kotoučů a byly nahrazeny digitálními kopiemi, rovněž film jako sběratelský objekt na domácím nosiči ustupuje legálně dostupným virtuálním kopiím na internetu. Ve své vynikající disertaci "The (Hollywood) adventure continues on DVD". Praktiky diferenciace a diskursivního rámování hollywoodských filmů na DVD trhu (viz zde) Pavel Skopal poněkud ironicky popsal úsvit DVD formátu krátce před jeho soumrakem, kdy se sběratelé filmů domácích nosičích se měli postupně dostat do podobné pozice jako sběratelé filmů na celuloidových kopiích.

Ovšem Zóna je tu s námi i nadále, třebaže onen proslulý katalog netuctových filmů na DVD se příliš nerozrůstá a investovat do partyzánského vydávání nedostupných uměleckých filmů už dnes nenapadá ani nejzavilejší idealisty (jen ten Andrej Tarkovskij by se asi vyprodal znovu). Petrův web ovšem stále slouží jako nedocenitelný rozcestník k textům o filmu i k informacím pro pár pravověrných tuzemských cinefilů - a právě dnes oslavil své pětitisící vydání! Upřímně gratuluji i děkuji, neb i zítra stejně jako pozítří i další dny bude Zóna jistě první web, který do vyhledávače zadám.