Řekl bych vám, ať všichni okamžitě zamíříte do nejbližšího kina na dokument KRÁLOVÉ VIDEA (2020), který je strhující, zapálený, poučný a hlavně vtipný. Lepší dokument o filmu v našich kinech nebyl od... Vlastně mám dojem, že lepší dokument o filmu v našich kinech snad ani nebyl. S velkým vhledem i humorem přitom vypráví ne jeden fascinující příběh, nýbrž hned tři: příběh videokazet a jejich českého amatérského rychlodabingu, příběh porevolučního filmového pirátství - a nakonec i příběh, jehož hrdinou je rovněž film samotný, příběh současného druhého života těchto bizarních nahrávek.
Zasvěcení diváci se možná dojmou a ti nezasvěcení se budou chtít stát zasvěcenými, zatímco smát se mohou všichni. Absurditě produkčních podmínek, konkrétním dabingovým řešení, obskurní vynalézavosti - a tak trochu i některým těm filmům. Zdaleka totiž nejde jen o film pro nostalgiky, co v dětství koukali na videokazety s amatérským rychlodabingem. Vím to docela jistě, protože já v dětství na žádné videokazety s amatérským rychlodabingem nekoukal.
No dobře, řeknete si možná, ale když já fakt nenacházím potěšení v těch žánrových škvárech, které se tehdy dabovaly a pirátily. A víte co? Je to fuk, protože KRÁLOVÉ VIDEA jsou ze všeho nejvíc o lásce ke kinematografii a její pohlcující síle. Jsou o ní ostatně tak moc, že jejich tvůrci občas zapomínají, že úmysly jejich hrdinů často neměly s ušlechtilou cinefilí mnoho společného. Ale na to mají občas tendence zapomínat i lidé, co jim šli po krku, protože na ty filmy koukali taky.
A proč ten podmiňovací způsob v první větě? Inu, opravdu bych vám rád řekl, ať na KRÁLE VIDEA okamžitě jdete, jenže v řadě případů prostě není kam. (Navzdory skvělým recenzím a vřelým diváckým ohlasům.) Takže pište svým kinařům, ať je neprodleně nasadí, protože podobné projekty je třeba podporovat a o podobných projektech je třeba mluvit. Už jen z toho důvodu, že je tak parádní sledovat, když se nakonec povedou. Doslova z fanouškovského nadšení vydupaní KRÁLOVÉ VIDEA se nakonec povedli víc, než se po prvních ukázkách před několika lety kdokoli odvažoval doufat.
No dobře, řeknete si možná, ale když já fakt nenacházím potěšení v těch žánrových škvárech, které se tehdy dabovaly a pirátily. A víte co? Je to fuk, protože KRÁLOVÉ VIDEA jsou ze všeho nejvíc o lásce ke kinematografii a její pohlcující síle. Jsou o ní ostatně tak moc, že jejich tvůrci občas zapomínají, že úmysly jejich hrdinů často neměly s ušlechtilou cinefilí mnoho společného. Ale na to mají občas tendence zapomínat i lidé, co jim šli po krku, protože na ty filmy koukali taky.
A proč ten podmiňovací způsob v první větě? Inu, opravdu bych vám rád řekl, ať na KRÁLE VIDEA okamžitě jdete, jenže v řadě případů prostě není kam. (Navzdory skvělým recenzím a vřelým diváckým ohlasům.) Takže pište svým kinařům, ať je neprodleně nasadí, protože podobné projekty je třeba podporovat a o podobných projektech je třeba mluvit. Už jen z toho důvodu, že je tak parádní sledovat, když se nakonec povedou. Doslova z fanouškovského nadšení vydupaní KRÁLOVÉ VIDEA se nakonec povedli víc, než se po prvních ukázkách před několika lety kdokoli odvažoval doufat.