Snímek Jack Ryan: V utajení k nám přichází z trochu jiných
časů a s poněkud odlišnou poetikou, než jsme dnes v kinech zvyklí. To
může být na jedné straně vnímáno jako negativum, protože nepřináší očekávaná
žánrová potěšení a zároveň vyvolává povýšené úsměvy nad naivitou některých situací.
Na druhé straně ale můžeme tytéž aspekty kvitovat s nadšením, protože
snímek přináší jiná žánrová potěšení, a sice navázaná na špionážní dobrodružné filmy ze staré dobré
studenoválečné éry. Navíc si je naivity s tím spojené dobře vědom a
dělá si z ní legraci.
Prakticky to může znamenat, že se
vám film Jack Ryan: V utajení
může (a) velmi líbit. Pak se budete těšit, až jej uvidíte znovu, protože podobný
typ žánrové zábavy nebyl v kinech přinejmenším od předposlední
brosnanovské bondovky - a tak trochu prvního Kapitána
Ameriky. Stejně tak se vám ale může (b) velmi nelíbit, neb vám to celé bude připadat špatně
napsané, zrežírované i zahrané… jinými slovy, palčivě nevěrohodné, v logice
děje přitažené za vlasy, ideologicky naivní a nesnesitelně směšné.
Já spadám do první kategorie, takže i můj text bude z této pozice psán.
Já spadám do první kategorie, takže i můj text bude z této pozice psán.
Ryanovky jsou vůbec tak trochu
zvláštní filmová série, která sice čítá nyní už pět filmů, ale jakási
kontinuita je pouze mezi druhým a třetím. Podstatné současně je, že snad
s výjimkou Vysoké hry patriotů
ani jeden z ryanovských filmů nešel s dobovými hollywoodskými trendy. Hrdina, struktura vyprávění i celý příběh vždy zvláštním způsobem
z dobových norem jednoduše vypadávaly. Na rozdíl od bournovské série se
ale ryanovkám nikdy nepodařilo dobové normy donutit přizpůsobit se. Ba naopak
to byly ryanovky, kdo nakonec musel ustoupit… a zkusit to po čase znovu.
To se stalo po posledních Nejhorších obavách (což je navzdory
účasti Bena Afflecka fakt dobrý film s jedním skutečně nečekaným zvratem)
a obávám se, že se tak stane i nyní. Tržby Jacka
Ryana: V utajení jsou totiž i přes spíše nižší rozpočet filmu (60
milionů dolarů) neradostné. Nelze přitom popřít snahu o zatraktivnění: hrdina například
už není primárně kancelářská krysa donucená čelit nebezpečí, nýbrž velmi
inteligentní mladý voják (jakkoli to zní jako contradictio in adjecto), jenž dokončí doktorát a stane se
analytikem CIA až pod vlivem okolností – a vstup do terénu je trochu návratem
do bitvy.
Jak jsem napsal výše, tohle
dobrodružství je ze staré školy. Nechybí zelenáč v tajné službě (Chris Pine),
chytrá a schopná přítelkyně (Keira Knightleyová), cynický sympaťácký mentor
(Kevin Costner) a skrznaskrz zlý padouch s plánem na zničení světa,
přinejmenším toho západního (Kenneth Branagh). Rytmus filmu se odlišuje od
současných norem. Milostný příběh v duchu klasických hollywoodských filmů
o souboji pohlaví je stejně plnohodnotný jako ten špionážní. Dialogické výměny
jsou důležitější než akční scény. Honička v autech je současně ďábelským
padoušským monologem. A především, nic není nemožné.
Tím posledním se míní, že není
nemožné se zlomenou páteří vytáhnout z vrtulníku dva další vojáky. Není
nemožné udělat z analytika během několika minut terénního agenta. Není
nemožné získávat číselné kódy přes telefon. Není nemožné přijít pomocí série
abdukcí na všechny prvky padoušského plánu, stačí trocha pochodování a zamyšlených
pohledů v dodávce, atp. V tomto fikčním světě platí specifická logika,
hra s konvencemi přebíjí pravděpodobnost provedených akcí a všichni,
skutečně všichni zúčastnění si to moc dobře uvědomovali.
V některých recenzích se
píše, kterak Kenneth Branagh zachraňuje svou ďábelskou karikaturou rusáckého
zlouna studenoválečné éry jako herec to, co zpackal jako režisér – a co
pokazili scenáristi David Koepp a Adam Cozard... jako scenáristi. Ani
s jedním ovšem nemohu souhlasit. Pokud přistoupíme na sebeironickou na
sebe zaměřenou logiku vyprávění a její starosvětskou realizaci, pak se Jack Ryan: V utajení zdaleka nejeví
zpackaný. Referenci ke klasickým schématům navíc ozvláštňuje drobnou
sebeironií, shazováním kanonických momentů a příčným střihem vedoucím ke
srovnávání.
Znáte-li stylistické a dějové vzorce
bondovek do roku 1989, Jack
Ryan: V utajení se k nim upřímně hlásí. Vyzvedávání na
moskevském letišti je v duchu Dr. No. Nečekaná rvačka se nese v duchu drsných, rychle stříhaných rvaček
v Srdečných pozdravech z Ruska,
Goldfingerovi nebo Thunderballu. Motivace padouchů odkazují střídavě k Srdečným pozdravům z Ruska a střídavě
k Jen pro tvé oči atp. Toto samo
sebeironické schéma je navíc permanentně ozvláštňováno komediálními momenty v duchu
klasického hollywoodského filmu (milostné šarvátky) a naopak překvapivě drsnými
násilnými vstupy (vražda agenta FBI).
Nebyl by to Kenneth Branagh, aby
zároveň nepřidal dlouhé dialogické výměny (v nichž je režijně
nejsilnější), drobné hříčky s hereckými projevy (intonace, jemné mimické
projevy, nadbytečné drobnosti typu psa) a nečekané přechody v náladách
(třeba rozhovor v Moskvě, kde se od poznámek o psovi přejde k otázce
první profesionální vraždy). Zcela v duchu těchto jemných inovací a revolt
vůči současným žánrovým modelům je pak i způsob vyrovnání se s hlavním
padouchem… jinak řečeno, Jack Ryan: V
utajení představuje netradičně svojsky pojaté blbnutí se špionážními kódy.
Zamrzí snad jen to, že relativně
nejslabší je film ve svém akčním vyvrcholení, kde Branagh prostě jen trochu
mechanicky realizuje povinnou opulentní podívanou a blbinky dočasně ustupují
stranou. Likvidace padoucha a úplně závěrečná scéna nicméně opět vracejí do hry
ozvláštňování, sebeironii a poznámky o skautících. Nakolik je oceníte, se však
opět odvozuje od výše uvedeného dělení preferencí.