Wolverine jistě patří mezi
nejoblíbenější a největší frajery z X-Men, protože na rozdíl od jiných
mutantů otevřeně navazuje na velmi starou tradici pre-superhrdinů, kterým
se říkávalo prostě hrdinové. Měli vysoce rozvinutý určitý typ myšlení nebo
alespoň intuice, uměli dát přes hubu a naopak dost často přes hubu dostali,
nebáli se nebezpečí a ve své povaze kombinovali zdravě sobecký cynismus se tendencí
zničehonic propadnout romantickému poblouznění, ať už šlo o ženu nebo o boj za
správnou věc. V hledání těchto hrdinů můžeme doputovat až k antickým
drsňákům typu Odysea, Herkula, Achilla nebo Persea. A napříč několika
tisíciletími literární i ústní tradice (např. Beowulf, artušovské legendy a později
tradice rytířského románu, z níž si tak utahoval Miguel de Cervantes) se pak
zas dostaneme až do předminulého a minulého století, kde nám nebude stačit
jmenný seznam: Ivanhoe, Robin Hood, D’Artagnan, Alan Quatermain, Sherlock
Holmes, Tarzan, John Carter, Nick Carter, Tintin, Flash Gordon, Phil Marlowe,
Rick Blaine, James Bond, Indiana Jones a další.
Nezranitelný mutant Logan
alias Wolverine s dlouhými kovovými drápy sice spadá do škatulky
komiksových superhrdinů, ale své parťáky v kostýmech zrovna nebaští a
svojským přístupem ke světu patří spíše do staré školy obývané výše uvedenou
bandou sardonických dobrodruhů. Není divu, že mnohá jeho non-x-menovská
dobrodružství mají blízko k dobrodružné, špionážní, válečné nebo
westernové fikci. Koneckonců slavný „pilotní“ komiks wolverinovské samotářské
řady mimo tradiční komiksové týmové série otevřeně kombinoval právě
dobrodružnou fikci (lovecká výprava za medvědem v horách), western
(potyčka v aljašském saloonu), městskou krimi (noirové pátrání a rvačky
v ulicích) a tehdy v sedmdesátých letech čím dál populárnější
japonské samurajsko-nindžovské motivy (velká část komiksu se odehrává
v Japonsku, najdeme tu souboje na samurajské meče a útoky nindžů). A o
něco takového by se rád pokusil i nejnovější filmový Wolverine, žel nepříliš
uspěl a jeho žánrová mnoho-perspektivnost je soudržná jen čistě iluzivně.

Pokud bychom měli přistoupit
na bazální motivace záporných postav, tak jedna z nich je magor, druhá
skrznaskrz zlá, třetí naivka, čtvrtá chamtivý blbec, pátá jenom blbec atp. Ve filmu
není žádný logický vývoj a vyprávění se pohybuje dost obskurními přískoky po
velkých blocích, jež lze rozdělit podle ženských postav. První samotářsky-sebelítostivé
části vládne japonská dívka Jukio, přičemž příběhová struktura této pasáže připomíná
nějakého Ramba. V druhé akčně-romantické části sledujeme variaci na Osobního
strážce, v níž Logan mimo jiné ztratí své schopnosti léčit se, ale zase ne
natolik, aby mu okamžitě nezarůstaly rány po vytažených drápech a aby nepřežil
de facto cokoli. Jednou omdlí, ach... V třetí části se pak objevují dívky obě
(jedna je parťák, za druhou se jede) a story variuje něco mezi Americkým ninjou
a bondovkami. Postavy se náhodně rozhodují, náhodně objevují, náhodně mizí, žádná
linie úzce nevyplývá z řady rozvíjených souvislostí, spíše se prostě
odkáže na nějaký globální motiv a tadááá, po sexu je posunout děj dál, a tak se
objeví lumpové (jak je našli? proč ne dřív? a pokud slečna Y věděla, že muž X o
tom místě ví, proč byla tak klidná?).
Jinými slovy, ve filmu není žádný
dlouhodobě rozvíjený konflikt (nepočítáme-li Loganovo sebemrskačství, které ale
stejně vzápětí pomine, když je třeba jednat), v komiksu okázale přítomný střet
japonských rodinných a západních spíše solipsistních tradic v podobě střetu
zájmů dcery a otce ustoupí do pozadí (snad aby to západní náctileté diváky
nerozhodilo) a snové sekvence s Jean Greyovou slouží jako nechtěně komická
berlička, kterak otevřeně verbalizovat Loganovy emoční pochyby (samozřejmě se
musí odehrávat v posteli s Jean Greyovou v nedbalkách). A pokud
se těšíte na akční scény, i ty mají obskurní podobu, protože jsou zvláštním
způsobem umělé a nerytmické – film je stříhaný na současné konvence průměrně rychle
(průměrná délka záběru je 3,2 sekundy), ale střihy přicházejí vždy o chvíli
později nebo dřív, než by člověk v souladu s normami střihu čekal. A nepovažuji
to za promyšlené ozvláštnění, protože funkce takových střihů je spíše
retardační a rušivá než produktivní, nenapomáhá větší přehlednosti ani
dynamičnosti. Tragický moment s nindža-bojovníky je pak nesmyslně protahovaný,
nehledě i na jeho významovou nesmyslnost – šípy nemají problém pronikat neprůstřelnou
adamantiovou kostrou (je fakt, že v X2 kulka taky pronikla Loganovou
lebkou, ale to byl jen dílčí žert).
To není hledání nelogičností v porovnání
s naším světem, ale jde o vyslovené rozpory v rámci řádu fikčního
světa, kde právě adamantium a jeho vlastnosti jsou důležitými motivy. Jakkoli
člověk po téhle scéně už tak nějak nemá důvod skousnout, že zdrojem mutantské síly
je zřejmě jejich morek či co podobně jako v biblické mytologii Samsonovy
vlasy a v řecké mytologii Achillova pata. Jen by to mohl někdo aspoň
naznačit, aby to nebylo tak… inu, okázale dementní. Celý snímek působí ještě smutněji,
když Logan sám o sobě je pořád sympaťák, který se jen ocitl v poněkud nepatřičném
světě a poněkud nepatřičném příběhu. Díky němu se sice vyrovnal s psychickým
traumatem, ale toto trauma se jakožto trauma objevilo až v tomto příběhu, a
tak nebylo žádnou nezbytnou překážkou, aby se prostě vrátil v dalších X-Men
coby stejně sarkastický cynik jako dřív. (Tedy pokud v nich nebude hrát
roli dívka, s níž se tu dal dohromady, což podle obsazení nebude. Jukio
taky ne.) Nic z toho by tolik nevadilo, kdyby byl Wolverine aspoň za mák
inspirativní film, ale není. A přečtení komiksu Wolverine vám přinese mnohem
větší požitek než celý tenhle podivně slátaný parazit na komiksovém boomu.