DOUGLASOVY POZNÁMKY

Poetika fikce aneb styl, vyprávění a fikční světy (nejen) v kinematografii
Radomír D. Kokeš

úterý 28. března 2023

JOHN WICK 4 (2023) aneb vyvrcholení jednoho mimořádného projektu

›
Po čase zase bezprostředně po návratu z kina impulsivně usedám ke klávesnici, protože mám nutkavou potřebu se v analytičtějším duchu vypsat ...
středa 4. ledna 2023

AVATAR: CESTA VODY (2022) aneb odvážný koncept i pozoruhodné selhání

›
Po třináctileté přestávce se světovými i českými kiny s velkým úspěchem prohání druhý AVATAR, který se v tuzemské distribuci kupodivu nedočk...
sobota 1. října 2022

Poznámka ke knize VLÁDNOUCÍ A OVLÁDANÍ (Jana Kokešová, 2022)

›
Jak možná někteří víte, má bývalá žena Janka vydala knihu – a ne ledajakou, nýbrž skvělou! Jmenuje se VLÁDNOUCÍ A OVLÁDANÍ a pozic právní a ...
úterý 26. července 2022

"Člověk kina" aneb vzpomínka na Pavla Tomeška (1965-2022)

›
Před měsícem zemřel Pavel Tomešek , o němž mohu bez zaváhání prohlásit, že patřil mezi významné představitele české kinematografie... protož...
čtvrtek 3. března 2022

Pátrání po okřídlené myši aneb poznámky k BATMANOVI (2022)

›
U BATMANA (2022) jsem se zase jednou musel celý film bránit otázce, co hrdinové dělají, když zrovna nedělají, co vidíme, že dělají, protože ...
pátek 7. ledna 2022

Vzpomínka na Petera Bogdanoviche (1939–2022)

›
Ve věku dvaaosmdesáti let včera zemřel Peter Bogdanovich, podle mě jedna z nejpozoruhodnějších osobností Nového Hollywoodu.
pondělí 27. prosince 2021

Podruhé k MATRIX RESURRECTIONS: Jaký příběh se v něm vlastně vypráví?

›
Kterak sleduji probíhající diskuse, případá mi, že jedním z hlavních úskalí na ose mezi filmem MATRIX RESURRECTIONS a divákem je ono odpírán...
čtvrtek 23. prosince 2021

MATRIX RESURRECTIONS: Vítejte zpět, pane Andersone!

›
Předně musím zdůraznit radost, že jsem zase po nějaké době viděl film, který je nejen důmyslně, ale hlavně překvapivě vystavěný i natočený...
sobota 20. listopadu 2021

Pod čarou: FRANCOUZSKÁ DEPEŠE LIBERTY, KANSAS EVENING SUN (The French Dispatch..., 2021)

›
Film, který vypráví z radosti i o radosti z tvoření, z pozorování i z kinematografické reprezentace dvojrozměrného i trojrozměrného prostoru...
neděle 7. listopadu 2021

ETERNALS (2021): Obětování hravosti na oltář bohů

›
ETERNALS ve mně vyvolávají značně rozporuplné pocity. Na jedné straně plně respektuji některé aspekty jejich stylové i vyprávěcí výstavby,...
sobota 11. září 2021

Nenápadné mistrovství filmu ŽIVOT JE PES (1933)

›
Film ŽIVOT JE PES z roku 1933 s Hugem Haasem v hlavní roli považuji za jednu z nejvtipnějších, nejdůmyslnějších i nejpreciznějších českých...
středa 1. září 2021

ZÁTOPEK (2021): Poznámky k příběhu v cizích příbězích

›
Film ZÁTOPEK má jistě svá úskalí, ale přesto mi jako umělecké dílo připadá neobyčejný a pozoruhodný. Zatímco totiž konvenční přístup k živ...
pátek 28. května 2021

V autorské perspektivě Billyho Wildera: Od BYTU (1960) k SUNSET BLVD. (1950) a zpět

›
Addendum: Základ následujícího článku vznikl v roce 2014, kdy mě můj kamarád Jenda Šotkovský z Městského divadla Brno požádal, zda bych jim ...
sobota 1. května 2021

Pod čarou: BEZ VÝČITEK (Without Remorse, 2021) a bez soudržnosti

›
BEZ VÝČITEK (Without Remorse, 2021) je podivně nesourodý a vykořeněný film, a to svým fikčním světem, svým vyprávěním, svým hrdinou, svým ko...
čtvrtek 31. prosince 2020

Ohlédnutí za (covidovým) rokem 2020

›
Blíží se poslední půlnoc roku, a je tedy vhodný čas na (tradiční) bilanci. Bilanci, jež bude letos pohříchu chudá, protože... všichni tušíte...
sobota 19. prosince 2020

Pod čarou: poznámka k významu estetického přístupu k (dějinám) filmu

›
Na stránkách OBSERVATIONS ON FILM ART si můžete přečíst podnětný blog Davida Bordwella o filmařských monografiích a rétorických rejstřících...
‹
›
Domovská stránka
Zobrazit verzi pro web
Moje fotka
Douglas (Radomír D. Kokeš)
Pracuje jako odborný asistent Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF MU. Zkoumá dějiny stylu a vyprávění v české kinematografii, zákonitosti výstavby hollywoodských filmů, povahu seriálových fikčních světů a dějiny neoformalistické poetiky. Předsedá Brněnskému naratologickému kroužku. V roce 2015 publikoval knihu Rozbor filmu (Masarykova univerzita, 2015) a rozsáhlou analytickou studii o Bournově mýtu (Iluminace 3/2015). Naposledy vydal monografii Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění (Akropolis, 2016).
Zobrazit celý můj profil
Používá technologii služby Blogger.