DOUGLASOVY POZNÁMKY

Poetika fikce aneb styl, vyprávění a fikční světy (nejen) v kinematografii
Radomír D. Kokeš

středa 17. září 2025

Vzpomínka na Roberta Redforda

›
Odchod Roberta Redforda mě osobně zasáhl, protože patřil mezi mé oblíbené představitele nejen filmu jako umění, ale i filmu jako instituce. ...
pátek 25. července 2025

Překvapivě fajn FANTASTICKÁ 4 (2025): Montáž jako vyprávění, vyprávění jako montáž

›
Popravdě, nečekal jsem tak chytře a hravě vystavěný film o kolektivním hrdinovi, který současně vypráví překvapivě soudržný příběh každé jed...
pátek 11. července 2025

Proměnlivost prostředí, rytmu a pohledu: poznámky k JURSKÉMU SVĚTU: ZNOVUZROZENÍ (2025)

›
Navzdory rozporuplnému přijetí vidím JURSKÝ SVĚT: ZNOVUZROZENÍ jako překvapivě promyšlený příspěvek k dobrodružnému žánru - a koneckonců i k...
čtvrtek 26. června 2025

100 let Chaplinova ZLATÉHO OPOJENÍ (The Gold Rush, 1925)

›
Jakkoli rok 1925 nebývá v dějinách světové kinematografie označován za přelomový, přinesl premiéru hned několika přelomových filmů: Ejzenšte...
pátek 9. května 2025

Vzpomínka na (romány) Miloše Zapletala (1930-2025)

›
Ano, včera se toho stalo hodně, přičemž nejméně jedna událost rezonovala napříč celou zemí a jedna napříč řadou zemí. Já chci ovšem věnovat ...
středa 22. ledna 2025

V oslabení rozumem aneb několikero spontánních postřehů k filmu NOSFERATU (2024)

›
Zatím nejlepší Eggers. Zejména v paralele k původnímu filmu z roku 1922 a okultní perspektivě, jejímž prostřednictvím Albin Grau, Fridrich W...
čtvrtek 16. ledna 2025

Vzpomínka na Davida Lynche (1946-2025)

›
Zemřel David Lynch. Vynikající malíř a výtvarník, který se stal ještě lepším filmařem, aniž by kdy přestal být malířem a výtvarníkem - a zár...
úterý 26. listopadu 2024

Vzpomínka na Petra Steinera (1946-2024)

›
Právě jsem se dověděl, že dnes v osmasedmdesáti letech zemřel Petr Steiner (v angličtině působil jako Peter Steiner). Kamarád, excelentní ba...
čtvrtek 26. září 2024

Taušova AMERIKÁNKA (2024): mimořádná, důležitá a strhující

›
"Jsem skála! Jsem útes! Jsem síla, kterou nedokážete zlomit," deklamuje hrdinka (excelentního) nového českého filmu AMERIKÁNKA, kt...
čtvrtek 11. července 2024

Analytické poznámky k vynikajícímu filmu HRABĚ MONTE CHRISTO (Le comte de Monte-Cristo, 2024)

›
HRABĚ MONTE CHRISTO je režijní i scenáristickou adaptací stejného tvůrčího tandemu Alexandra de La Patellièreho a Matthieua Delaporteho, k...
pátek 26. dubna 2024

OBČANSKÁ VÁLKA (Civil War, 2024): excelentní dynamika významu a výrazu

›
Ano, navzdory jeho neradostnosti jsem tímto filmem upřímně okouzlen a nadšen. Předesílám ovšem, že očekávání apokalyptického obrazu důsledku...
pondělí 8. ledna 2024

FERRARI (2023): mistrovské dílo, které se nebojí vypadat jako selhání

›
Michael Mann je režisér, jenž napříč desetiletími soustavně natáčel výtvarně provokativní, akcentovanými povrchovými vlastnostmi své textury...
úterý 5. prosince 2023

Some analytical notes on GODZILLA MINUS ONE (2023)

›
This time, it's... Japanese – and a must-watch! It’s easily one of the best blockbusters of the year. In this short blog post, I offer a...
sobota 9. září 2023

KRIMINÁLKA LAS VEGAS (2000): Nové shledání

›
Přišla mi na Blu-Ray první řada jednoho ze seriálů, bez nichž bych se zřejmě seriálovou narativitou nezačal výzkumně zabývat - CSI: THE CRIM...
úterý 29. srpna 2023

K vynikající knize Silvie Lauder V PASTI POHLAVÍ aneb proč (i veřejně říkat, že) jsem feminista

›
Monografii novinářky Silvie Lauder V PASTI POHLAVÍ  (Host, 2023) jsem nadšeně dočetl už před řadou týdnů a upřímně ji od té doby doporučuji,...
čtvrtek 24. srpna 2023

Vzpomínka na filmového badatele Rogera Odina (1939-2023)

›
Ve čtyřiaosmdesáti letech zemřel francouzský filmový teoretik Roger Odin, zcela mimořádný a fascinující badatel. Z mé soukromé perspektivy n...
›
Domovská stránka
Zobrazit verzi pro web
Moje fotka
Douglas (Radomír D. Kokeš)
Pracuje jako odborný asistent Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF MU. Zkoumá dějiny stylu a vyprávění v české kinematografii, zákonitosti výstavby hollywoodských filmů, povahu seriálových fikčních světů a dějiny neoformalistické poetiky. Předsedá Brněnskému naratologickému kroužku. V roce 2015 publikoval knihu Rozbor filmu (Masarykova univerzita, 2015) a rozsáhlou analytickou studii o Bournově mýtu (Iluminace 3/2015). Naposledy vydal monografii Světy na pokračování: rozbor možností seriálového vyprávění (Akropolis, 2016).
Zobrazit celý můj profil
Používá technologii služby Blogger.