Strážci galaxie jsou nejnovější
film (původně) komiksového studia Marvel, a už jen proto vydělají spoustu peněz.
K podobně direktivní hypotéze mě vede následující argument: (a) na rozdíl
od Hulka, Iron Mana, Thora, Kapitána Ameriky a Avengerů dosud česky nevyšel
jediný komiks s touto partičkou v hlavní roli, a přesto (b)
nejmenované brněnské multikino bylo před i po projekci
(resp. jedné z řady projekcí toho dne) narvané bezmála k prasknutí
odcházejícími i přicházejícími diváky, a tudíž (c) sama značka Marvelu je dnes
dostatečně silným lákadlem pro hromadnou návštěvu kina i v zemi
s minimální komiksovou tradicí.
K efektivitě
vpravdě revolučního tažení studia Marvel během posledních šesti let tak nelze
než gratulovat. Tato ovšem vypovídá jen málo o konstrukčních vlastnostech Strážců galaxie coby uměleckého díla,
jež jsou přednostním objektem zájmu tohoto textu: ať už ve vztahu díla
k sobě samému, ve vztahu k dalším marvelovským filmům i ve vztahu
k obecnějším konvencím stylu a vyprávění (zejména) dvacátého století. Odrazím
se přitom od argumentu, že Strážci
galaxie jsou dalším typickým marvelovským filmem. Ten mi umožňuje zamyslet
se po slušné řádce marvelovských filmů konečně i nad tím, co vlastně takový
typický marvelovský film je, nakolik mu Strážci
odpovídají a co z toho třeba vyplývá.
TYPICKÝ
MARVELOVSKÝ FILM?
Strážci
galaxie jsou údajně značně sebeironičtí a mají spíše nevýrazného
protihráče hrdinů, což má být pro marvelovské filmy charakteristické. Strážci i další marvelovská díla se tím
současně podle této hypotézy odlišují od jiných komiksových velkofilmů, spojovaných
s výraznými spojnicemi či spíše paralelami mezi svými světy fikčními a
naším světem: X-Men, X2, Batman začíná, Temný rytíř, Temný rytíř povstal, 300, Strážci,
Muž z oceli či X-Men: Budoucí minulost (odkazy vedou na mé dřívější články o jednotlivých filmech).
Sebeironie, nevýrazný protihráč
i odlišnost od jmenovaných děl patří jistě mezi některé z vlastností Strážců galaxie a marvelovských filmů
obecně – a zároveň jsou to vlastnosti, jimiž zvlášť nevynikají ona další
zmiňovaná díla (některé díly série X-Men,
série o Temném rytíři, 300, Strážci,
Muž z oceli). Znamená to však,
že Strážci galaxie jsou pouze
omíláním nějakých dosavadních marvelovských postupů, kterým na jedné straně
chybí originalita (první tvrzení) a na druhé straně vážnost či významový přesah
(druhé tvrzení)? Nikoli. Už proto, že zdůrazňovaná sebeironie a spíše nevýrazný
než vše řídící padouch zdaleka nejsou běžné jen pro marvelovské filmy.
Mimo jiné jde o podstatné
složky některých předchozí děl tvůrců jako Joe Johnston (Kapitán Amerika), Kenneth Branagh (Thor), Jon Favreau (Iron Man
1 a 2) a zejména pak Shane Black
(Iron Man 3), Joss Whedon (Avengers), i když ti s padouchy
takový problém neměli – a proto ani jejich marvelovské snímky. A že je všechny studio
Marvel najalo právě kvůli tomu? Ne, protože před-marvelovské filmy Anthonyho a Joa Russoových (Kapitán Amerika 2) nebo Louise
Leterriera (Neuvěřitelný Hulk) zvlášť
sebeironické nebyly a ani jejich marvelovské k tomu nesměřují tak
jako ty výše zmíněné.
Současně jde o postup dlouhodobě
spojený se sci-fi, dobrodružným žánrem a hlavně superhrdinskými
komiksy, papírovými i filmovými. Značně sebeironičtí byli všichni filmoví Supermani (1978-1988), všichni
pre-nolanovští celovečerní Batmani (1966-1998) i jeden každý Spider-Man (2002-2014). A to nepočítáme
všechny filmové/seriálové dobrodružné podívané od desátých do čtyřicátých let,
všechny jejich pozdější citace počínaje lucasbergerovským Indianou Jonesem, lucasovskými Star Wars, pokračuje sommersovskými Chobotnicí,
Mumií, Van Helsingem i G. I. Joe
a konče nejnovějšími dvěma abramsovskými Star Trek filmy. Spíše než by se tedy marvelovské filmy zvlášť odlišovaly od
estetické normy uplatňované napříč hollywoodskými dějinami, odlišují se od ní
spíš svým pojetím ony „seriózní“ komiksové filmy, navíc spojené jen
s třemi jmény: Singer, Nolan a Snyder. (Takže těžko hovořit o nějakém
rozšířeném trendu.)
Jinými slovy, nelze hovořit o
nějaké význačné specifičnosti marvelovských filmů z hlediska práce se
sebeironií nebo padouchem. Jestli se něčím dosavadní marvelovské filmy
odlišovaly, byla to
(a) na úrovni vnějších vlivů: práce s hravým přepisováním zavedených, na první pohled se seriózně jevících žánrových vzorců a kulturních tradic, které se stávaly objektem zesměšnění: shakespearovské rodinné drama a bildungsroman (Thor), sociálně-politická satira (Iron-Man) válečná alegorie (Kapitán Amerika) nebo konspiračně špionážní thriller (Kapitán Amerika 2);
(b) na úrovni vnitřního uspořádání: silné koncentrace filmů zaprvé na vnitřní vývoj postav (pročež padouši stojí pochopitelně spíše v pozadí) a zadruhé na sílící tendenci ke spolupracím odrážejícím jejich vnitřní vývoj (hrdinové se seskupují do dvou a vícečlenných týmů);
(c) na úrovni vnější organizace: několikanásobná seriálovost a sbíhavost, kdy všechny filmy vertikálně tvoří jeden seriál (fikční makroversum sbíhající se v Avengerech) – a zároveň tento je horizontálně utvářen dalšími seriály, zejm. Thor, Iron Man, Kapitán Amerika a Agenti S.H.I.E.L.D.U. (jejich fikční světy zakládají větší fikční makrosvěty odkazující pak k všezahrnujícímu makrosversu; k pojmům rozlišujícím světy více v mé poetice seriálové fikce).
V rámci těchto spíše
volnějších a různě se doplňujících mantinelů jsou však jednotlivé marvelovské filmy
dost rozličné: pracují s odlišnými žánrovými modely, s odlišnými
účinky na diváka, s odlišnými formami sebeironie, s různými strategiemi
vnitřního uspořádání. Stále by se však dalo tvrdit, že Strážci galaxie pouze mechanicky naplňují a kombinují už výše
určené normy, díky čemuž sice sklízí obrovský úspěch, ale studiová produkce Marvelu se
začíná stávat výrobnou obměn stále téhož. Proč to neplatí?
A/TYPIČNOST
STRÁŽCŮ GALAXIE
Ač mají Strážci galaxie řadu strukturních
nedostatků, značně mění zkušenost s marvelovským univerzem a testují další
možnosti, a to na všech výše načrtnutých úrovních: vnějších vlivů, vnitřního
uspořádání a vnější organizace. Ironické je, že marvelovské makroversum (umělecké dílo) či
studiová produkce (podmínky výroby) už reprezentují svého druhu kolektivní styl, kdy jakékoli
nové dílo působí dvěma směry: směrem dovnitř marvelovské produkce a vně ní.
Co je na Strážcích galaxie originální v rámci marvelovského makroversa,
je o to nepůvodnější v kontextu celkových dějin (nejen) americké
popkultury. Zatímco na úrovni jednotlivého textu Strážci galaxie směřují k výrazné komplexnosti (spousta
planet, kultur, postav, motivů) a nízké soudržnosti (spousta nevysvětleného,
nedořečeného, nejasného, otevřeného), tak na úrovni marvelovského makroversa
jsou relativně málo komplexní (minimální propojení s jinými marvelovskými
filmy), a tudíž sevřenější (samostatnější).
Nezkušení diváci budou
pravděpodobně dost zmatení při sledování Avengerů,
Iron-Mana 3, Thora 2 nebo Kapitána Ameriky
2, leč Strážci galaxie na ně
z hlediska encyklopedické vzdělanosti kladou relativně nízké nároky: ve
filmu se objevuje jen nad-padouch Thanos (to je ten, co si v závěrečných
titulcích Avengerů pochvaloval, že
lidé jsou nečekaně zajímavými protivníky) a vesmírný Sběratel (můžete si jej
pamatovat ze závěrečných titulků druhého Thora).
Zkušení diváci naopak budou hledat spojnice spíše marně a zbývá jim jen
dohadovat se, jak bude fikční svět Strážců
galaxie někdy se zbytkem propojen.
Lze mi pochopitelně namítnout,
že Strážci galaxie jsou tzv. origin
(příběh o zrodu hrdinů), a tak je vyšší míra komunikativnosti běžná a nelze ji
srovnávat s druhými a třetími díly zavedených sérií. Jenže Strážci galaxie vyžadují encyklopedickou
znalost zákonitostí superhrdinského žánru mnohem méně než první Thor, první Kapitán Amerika i první Iron-Man,
kteří od počátku budili dojem vzájemné propojenosti, a to nejen náznaky
spojenými s Avengery. Hrdina Strážců galaxie sice pochází ze Země a
poslouchá pozemskou hudbu osmdesátých let, ale tím spojitost se Zemí i jejími
souvislostmi končí.
VESMÍRNÁ
OPERA…
Argumenty výše načrtly pozici
filmu v celku marvelovského makroversa, leč mnohem podstatnější je pro ně
– a zřejmě i pro vás –, čím (nejen) v porovnání s ostatními
marvelovskými dílky jsou, jak jsou a proč takoví jsou. Prvním podstatným rysem je nečerpání
z tradic ustavených seriózních žánrů. Jak jsem napsal výše, dosavadní
marvelovské filmy měly základ v alegorii, satiře, špionážním žánru,
shakespearovském dramatu či bildungsromanu, což jim lépe umožňovalo navázat
strukturu filmu i světa na vnitřní vývoj i historii postavy.
Strážci
galaxie naopak tyjí z nepokrytě brakového, skokového a
vnitřně seriálově uspořádaného žánru vesmírné opery: mutace
science fiction především třicátých let minulého století, kde cílem nebylo
vytvořit soudržný alternativní svět, ale fantastické kulisy se stávaly záminkou
pro těkavá dobrodružství typizovaných figur v meziplanetárních válkách,
politických hrách a kovbojských soubojích. Zápletka měla zpravidla formu řetězení
atraktivních akčních podzápletek bez předem daného či pevného dramatického oblouku, kde
hnacím motivem mohl být jednoduchý objekt, předmět či myšlenka.
Původně poněkud vysmívaný nebo
přinejmenším s přezíravostí přijímaný literární žánr se stal vhodným
základem pro filmové seriály třicátých a čtyřicátých let (Flash Gordon), televizní seriály šedesátých let (Star Trek, dílem Doctor Who). Zejména po něm ale hmátl Lucas v prvních Hvězdných válkách – a poté řada následovníků,
kteří stavěli na průniku původních vesmírných oper, Star Wars a pokleslé estetiky osmdesátých let. Spisovatelé využili
rámce vesmírné opery k žánrové hře (Stopařův
průvodce po galaxii), někteří seriáloví tvůrci k testování seriálových
možností v televizi (Babylon 5
od Straczynského), někteří to ozvláštňovali westernovými motivy (Firefly od Whedona).
Flash Gordon (1936) |
Na Strážcích galaxie je fascinující, s jakou důsledností a
hrdostí se vrací k původním vzorcům, a zároveň se nezříkají inspirace
v úpravách vesmírné opery v posledních desetiletích. Jeden malý
bazmek s obrovskou silou se stane jednoduchým spouštěčem řady dobrodružství
řady postav, které se postupně seskupí do několika jednoduchých táborů – a
v duchu vesmírných oper se exploatují všechny žánrové vzorce, které
exploatovat lze, včetně třeba vězeňského dramatu, utopické sci-fi nebo samurajského
filmu. Všichni si samozřejmě rozumí, všichni jsou
humanoidní a do toho hraje hudba osmdesátých let…
…S
JEDNODUCHÝMI FIGURAMI
Byť s vesmírnou operou koketoval
například druhý Thor, tak Strážci galaxie jdou mnohem dál právě
v soustřeďování se na překotně krkolomný děj s rychlými přesuny na
úkor soustřeďování se na postavy. Jinými slovy, nejsou koncentrováni na
postupný vnitřní vývoj postav a třeba ustavování superhrdinského týmu se
zásadně liší i od Avengerů. V nich
byl tým jménem Avengers jen logickým vyústěním osudů ve vlastních filmech
samostatně rozvíjených postav, a paralelně s tím jsme postupně sledovali
dílem potenciálně tragický osud tří tajných agentů: Black Widow, Hawkeye a
Phila Coulsona.
Ovšem ve Strážcích galaxie jsou ústřední postavy navzdory krátkým poznámkách
o jejich (převážně) rodinných problémech a ztrátách prostě jen typy. Máme tu
pozemského floutka, který byl jako kluk unesen vesmírnou lodí a dnes se živí
zejména jako vesmírný vykradač hrobů, psanec a pašerák. Máme tu zelenou
drsňačku, která jde ze špatné rodiny do špatné rodiny, ale rozhodně se o sebe
umí postarat a má takříkajíc dobré srdce. Máme tu obrovského drsňáka, který se
chce pomstít za smrt své rodiny – a nechápe metafory. A k úplnosti
chybí parádní dvojka hláškující mýval a (víceméně) mluvící strom Groot… kteří jsou lovci
lidí, asi hlavně. Koneckonců, stačí se podívat na jeden z trailerů, kde hrdina Peter svůj tým představuje: "To jsme my... zloděj [Peter Quill], dva rváči [Rocket a Groot], nájemná vražedkyně [Gamora] a maniak [Drax]." Typizovanost dělení je zřejmá.
Na druhé straně stojí pár hodných
politiků, jedna modrá holka s mindrákem, jeden obskurní sběratel, jeden bezcitný bandita s píšťalkou, monstrum s malou slovní zásobou a hitlerovskými názorovými tendencemi
(Ronan... hlavní padouch, velký mindrák, nic moc dalšího o něm nevíme, je prostě moc a
moc zlý), a nakonec růžový mega-padouch Thanos, který zatím situaci jen pozorně
sleduje s tím, že se do věci v pravý čas vloží (někdy jindy
v jiném filmu). Jinak řečeno, co do výbavy vlastnostmi jsou na tom klaďasové
i padouši srovnatelně, přičemž postavy mezi sebou ani tak nekomunikují, jako si
ze sebe utahují – anebo se naopak extrémně podporují a mají proslovy o
přátelství.
Ronan |
Thanos |
Nikdy nelze mluvit o plynulém
vývoji vztahů, krom několika zmíněných traumat z minulosti jsou to stále
jen věšáky na několik málo vlastností. Ovšem jako typy (charakterové i
vizuální) jsou načrtnuty právě tak dokonale efektivně na to, aby byli
dostačujícím materiálem pro systém filmu postaveného na přesunech (neustále
z lodě do lodě, z planety na planety, od postavy k postavě),
rychlých zvratech v jednání (těžko nelogických, pokud není z čeho
tu logiku usuzovat… když jsou postavy hrdí křiváci, jsou nevypočitatelní) a
jednoduchých motivech (tajemný kámen sloužící k ničemu menšímu než ničení
světů).
To by se v jiném filmu
mohlo jevit jako výčet nedostatků – zejména pak v marvelovském filmu, jenž
pravidla staví na motivicky silných a veskrze tragických, jakkoli jednoduchých figurách. Ovšem ve Strážcích
galaxie jde překvapivě o výčet kladů, protože na jedné straně bez
velké mytologie, velkých myšlenek a velkých charakterů nehrozí nechtěná
směšnost a na druhé straně jsou všechny ty překotné posuny, zvraty a
přehnanosti v jeden každý moment srozumitelné, přehledné, hravě absurdní a
hlavně vtipné. Humoru je vůbec ve Strážcích
galaxie mnohem víc, než bylo u Marvelu zvykem: i ve značně odlehčeném Thorovi 2 vyvažovala rodinná tragédie na
Asgardu.
Vše se tak může ohebně přizpůsobovat
akci: a zároveň jednotlivé akční a komické sekvence není těžké uspořádat do
nosných bloků (např. ten z vězení), protože stejně jako staré vesmírné
opery mají i Strážci galaxie
dominantně epizodickou strukturu bez přítomnosti výraznějšího dramatického
oblouku. Volný motiv v podobě mocného kamene spojuje epizody dohromady a
dojem uzavřeného celku dává pouze jednoduchoučký motiv s nerozbaleným
hrdinovým dárkem od mámy – a i ten se nakonec ukáže jako záměrně zcela
vyprázdněná prkotina, která ale plní přesně tu funkci, již plnit má. Uzavřít
jednu sérii dobrodružství a otevřít cestu pro další.
ZÁVĚR
Cílem tohoto textu primárně nebylo kriticky zhodnotit film jako rozebrat jej z hlediska jeho vnitřní struktury, z hlediska jeho vztahu k dalším marvelovským filmům a z hlediska návaznosti na obecnější vzorce vyprávění zakotvené ve vesmírných operách. Typičnost i netypičnost filmu v souvislostech marvelovské produkce na rozdíl třeba od druhého Kapitána Ameriky umožňovala podchytit rovněž specifika právě velkorozpočtové studiové produkce, která s překvapivou sebejistotou aplikovala komiksový model vyprávění i výroby na film – a do značné míry ovládla trh s filmovými trháky. A nakolik se stala značkou, je vidět i na odvaze z vlastního schématu ustoupit a nasadit do kin podobně esteticky podvratné, upřímně brakové a nepřekvapivě do všech důsledků promyšlené dílko, jakým jsou Strážci galaxie.
Cílem tohoto textu primárně nebylo kriticky zhodnotit film jako rozebrat jej z hlediska jeho vnitřní struktury, z hlediska jeho vztahu k dalším marvelovským filmům a z hlediska návaznosti na obecnější vzorce vyprávění zakotvené ve vesmírných operách. Typičnost i netypičnost filmu v souvislostech marvelovské produkce na rozdíl třeba od druhého Kapitána Ameriky umožňovala podchytit rovněž specifika právě velkorozpočtové studiové produkce, která s překvapivou sebejistotou aplikovala komiksový model vyprávění i výroby na film – a do značné míry ovládla trh s filmovými trháky. A nakolik se stala značkou, je vidět i na odvaze z vlastního schématu ustoupit a nasadit do kin podobně esteticky podvratné, upřímně brakové a nepřekvapivě do všech důsledků promyšlené dílko, jakým jsou Strážci galaxie.