Star Trek: Do temnoty je
mimořádně zábavný velkofilm, a pokud už jste viděli Iron Mana 3 a nechce se vám
čekat na Supermana, nemůžete nejnovějším Star Trekem nic zkazit. Do jisté míry ale
pozoruji očividný posun až ke karnevalové povrchnosti. První film spojoval na
jedné straně chytrou hru s tradicemi fenoménu Star Trek, tradicemi dobrodružné
sci-fi a tradicemi seriálového vyprávění a na druhé straně tragický příběh hlavního
padoucha a příběh hlavních hrdinů hledajících svou pozici ve světě. Druhý film pak
zůstává spíše jen na té první straně, zatímco všechno potenciálně tragické je
do takové míry nástrojem oné hry, že to adekvátně působí snad jen za
předpokladu, že jste v životě neviděli Star Trek, nikdy jste neslyšeli o
Khanovi (ano, je to Khan… a nepovažuji to za nijak zásadní spoiler) a vlastně
jste v posledních letech nebyli v kině, protože ve Star Trek: Do
temnoty je snad všechno, co se za (zdaleka nejen) posledních patnáct let
osvědčilo. Je to parádně vystavěné, každý narativní či stylistický trik zapadne
do celkového vzorce jako sedací část lidského těla na plechovou nádobu k přípravě
jídla, všichni herci jsou skvělí a někteří přímo brilantní, ale celková míra
ozvláštnění je poněkud diskutabilní. Dosud jsem zůstával na abstraktní
úrovni, tak se pojďme přesunout na úroveň konkrétnějšího.
Jak to říct a příliš neprozradit? Posádka vesmírné lodi Enterprise je stále relativně mladá, nezkušená a hledající ten správný způsob, jak efektivně spolupracovat a vyrovnávat se se zadanými úkoly ve vesmíru. Zatímco její kapitán James T. Kirk je sice v lecčem geniální vůdce, ale s některými předpisy má zásadní problém a řeší si věci po svém, první důstojník – napůl Vulkánec, napůl člověk – pan Spock považuje předpisy za svaté a je ochoten pro ně i zemřít, nicméně právě jeho chladná racionalita vyvažuje Kirkovu impulsivnost. Tenze mezi nimi vyvrcholí ve chvíli, kdy Kirk nenechá v rozporu s předpisy Spocka v určité situaci zemřít, Spock jej práskne a Kirk přijde o místo. Lze předpokládat, že své místo opět získá a že si dokonce na místo prvního důstojníka opět vybere Spocka. Nechci už příliš prozrazovat, za jakých okolností se tak stane – ale dejme tomu, že proti ústřednímu týmu tentokrát stojí opravdu výjimečný protivník: geniální, skoro nezranitelný a takřka nepřemožitelný Khan. Ovšem je Khan jediná výzva, jíž budou muset hrdinové čelit?
Největší dějovou výhodou posledního
Star Treku je skutečnost, že ačkoli víceméně všechny události nějak korelují s událostmi
tradiční startrekovské mytologie, děje se tak v různých liniích: (a)
nevíte, které události to budou, (b) nevíte, do jakých nových souvislostí budou
zasazeny, (c) nevíte, zda se odehrají v té podobě, v jaké je znáte
(protože už od první scény minulého filmu sledujeme alternativní vesmír, ve
kterém jsou věci podobně, ale zároveň jinak). Trailery mnoho neprozradily a já
na tomto faktu nehodlám nic měnit. Ovšem mohu říci, že sama skutečnost, že si tvůrci
vybrali jako padoucha největší Kirkovu i Spockovu Nemesis, samotného Khana, je poněkud
obtížně zhodnotitelná. Princip je jasný: Khan je ve všech ohledech nadčlověk, kterému
se v jeho mentálních, fyzických i vůdčích schopnostech nemůžou rovnat ani
Kirk, ani Spock. Mohou se mu ovšem vyrovnat Kirk a Spock coby kolektivní dvoj-hrdina,
dva muži tak podobní i odlišní, že společně tvoří neuvěřitelně silnou a
schopnou osobnost, jež Khana porazit dokáže. Ve filmu Khanův hněv už takovou
osobnost tvořili, tady se jí teprve stávají – což je působivé, ale zároveň to
tvoří základ pro klíčové úskalí.
Lze je snadno odvodit: Khan je
impozantní frajer, který zvládne každého nepřítele, zmanipuluje libovolného
jedince, dostane se z jakékoli situace a navíc má hlas i tvář Benedicta
Cumberbatche, který už dříve na příkladu Sherlocka Holmese dokázal, že podobné
postavy zvládá s přehledem – a tady s precizní artikulací každého
slova, kamenným výrazem v tváři přecházejícím během sekundy do návalu děsivé
zuřivosti a schopností manipulovat nejen s postavami, ale i s divákem,
to využívá snad ještě účelněji. To se potom dvěma rozhádaným chlapům v barevných
svršcích od pyžama fandí mnohem hůř, zvláště když Khan má pro své jednání poměrně
racionální důvody (byť je to psychopat a velmi snadno by ovládnul, cokoli by
uznal za vhodné). Tvůrci si dílem tuto skutečnost uvědomují a určitou část
filmu efektivně staví Khana po bok Kirka et al, ale není těžké odhadnout, že u
toho nezůstane… a žel samo finále tvoří navzdory své trikové opulenci nejslabší
část filmu (z tradiční perspektivy hollywoodského vyprávění). A hlavně ve
finále se nejvýrazněji projevuje ona citační povrchnost, protože klíčová
emocionální scéna filmu je zároveň fanouškovskou parafrází jiné legendární
emocionální scény… a to dvojí kódování svou intelektuální distancí vlastně
destruuje non-intelektuální rovinu emocionální působnosti.
Jinými slovy, tvůrci (funkční) snahou
o chytrou, ale ze své povahy i nutně psychologicky distancovanou hru
podkopávají možnost vybudovat autonomní působivé vyprávění, které bude svým
dopadem naopak směřovat k jisté poddistancovanosti a podlehnutí příběhu i
fikčnímu světu. Můžeme sice obdivovat výstavbu
vyprávění v duchu kontrastně vystavěných bloků, kdy třeba po akční a
hlučné sekvenci přichází sekvence velmi komorní a po dlouhou dobu takřka němá,
po níž následuje sekvence sice komorní, ale konfliktně dialogická… a nakonec
opět akční sekvence. Jenže každá z nich zároveň referuje k obrovskému
množství sekvencí v jiných dílech Star Treku, variuje ustavené či dokonce z konkrétních
děl velmi slavné vzorce výstavby scény, utváření prostoru, rozzáběrování
dialogu či snímání akce (přičemž celé se to nese v duchu „my víme, že vy
víte, že my víme, a tak je to celé velká legrace“). Ve filmu tak sice umírají důležité
postavy, ale je velmi obtížné z roviny „blbneme s médiem a jeho
tradicemi“ přejít do roviny „médium tu není, sledujeme fikční svět a dění v něm,
které nás má dojmout“. Jistě, zrcadlové neurony jsou efektivní nástroj, ale ne
vždy to zabere.
Lze mi samozřejmě namítnout, že
něco podobného dělají mnohé jiné blockbustery a s vědomím kulturní paměti
operativně pracují třeba marvelovské komiksové velkofilmy. Ovšem míra jejich
deziluzivnosti je mnohem menší, protože všechny odkazy či dílčí vtípky mají primárně
funkci zkratky, která umožní přemostit mezeru v motivaci a nutnost vysvětlovat
složitější souvislosti, takže vlastně naznačuje „co nechápete, to si můžete
dohledat jinde, ale není to náhodné“. To do jisté míry dělal i první „nový“ Star
Trek, ovšem Star Trek: Do temnoty naopak svou strukturu činí „přemotivovanou“,
když takřka každý potenciálně realisticky či kompozičně motivovaný prvek (tj.
takový, který napomáhá konstrukci vyprávění a jeho světa) je zároveň motivovaný
transtextuálně (tj. odkazuje k nějakému prvku v jiném díle či žánrové
nebo obecněji umělecké konvenci). S dominantními transtextuálními
motivacemi obvykle pracují příběhově velmi jednoduché parodie či záměrně rozmělněné
koláže typu Kill Bill, nikoli ale příběhově ambiciózní velkofilmy, které chtějí
vedle cinefilního potěšení poskytnout i mnohem tradičnější ponor do fikce.
Něco podobného lze pak říci i o
umělecky motivovaných prvcích, kdy pro filmy J. J. Abramse typické odlesky
světel od objektivu kamery (tzv. lens flares) nabývají ve druhém Star Treku až
fetišistické podoby. Lidské oko je nastaveno tak, aby je normálně přehlíželo,
ale jakmile je jednou zaregistrujete (třeba proto, že jste naučení všímat si
fotografických vlastností obrazu), uvědomíte si míru podvracení iluzivního
rámce světa i v rovině toho, že de facto neustále se nějaký zdroj světla odráží
od objektivu - viz obrázky výše a níže. Tj. nejen okázale transtextuální motivace, ale dokonce i umělecká
motivace prvků není podřízena tradiční hollywoodské dominanci prvků
kompozičních (či skrytě transtextuálních… postavy v muzikálech zpívají,
postavy v komiksech nosí barevné trikoty, detektivové v temných krimi
nikdy nerozsvěcují, protože jsou posedlí kužely světel z baterek).
Co jsem dosud formuloval z perspektivy
nároků hollywoodského vyprávění jako spíše negativně založenou kritiku, lze ale
velmi snadno přehodnotit na kritiku pozitivní. A sice tvrdit, že Star Trek: Do
temnoty sice mnoho skutečné temnoty nepobral, ale nabízí okázale podvratné
pojetí blockbusteru, pro nějž je vyprávění velkolepého příběhu především prostředkem
k blbnutí s médiem a narativními tradicemi, kdy padouch je
důležitější než hrdinové, transtextuální motivace důležitější než kompoziční a
umělecké motivace důležitější než realistické. Film jsem viděl v kině dvakrát,
avšak stále nejsem schopen rozhodnout, která z těchto dvou perspektiv je
platnější a která z nich spíše analyticky nadinterpretativní. Soudě podle
prohlášení tvůrců o temnotě, epičnosti a osudovosti filmu bych se měl přiklánět
k té negativnější… ovšem, nejsou prohlášení tvůrců jen další součástí hry?
V obou případech ale do kina
určitě nabádám zajít, protože ten film prostě jedinečný je (byť možná právě v rozsahu
své přímé závislosti na jedinečnosti filmů jiných) – a rozhodnutí pak nechám na
vás.