Martin McDonagh je vynikající
současný irský dramatik, jehož hry necouvají před obvyklými tabu, přiznaně
zapojují zcizující či nesmyslné prvky, s oblibou překrucují různá žánrová
schémata, důmyslně čerpají z popkulturních vzorců, pracují s prvky mimořádně
černého humoru a hýří vulgaritami, a přitom stále dokážou elegantně pracovat s
více rovinami významu.
Zároveň McDonagh působí jako filmový
režisér, jehož vynikající půlhodinový snímek Six Shooter (málokde uvidíte
vybouchnout krávu a na stěnu se rozprsknout mozeček roztomilého králíčka)
dostal Oscara a filmařsky i scenáristicky hravý thriller V Bruggách nabyl
úctyhodného statusu nenápadného, ale všeobecně oceňovaného díla. Po pěti letech
se k režii vrátil a natočil Sedm psychopatů, kteří jsou ale zase v lecčem úplně
jiní než V Bruggách a v lecčem navazují na autorsky sebereflexivní motivy,
které McDonagh rozvinul ve svém tragikomickém dramatickém díle Pan Polštář.
Sedm psychopatů je film, jehož
hrdinou – resp. jedním z nich – je scenárista Martin McDonagh (příjmení můžeme
letmo zahlédnout na deskách se scénářem), který se zoufale snaží napsat scénář
k filmu Sedm psychopatů. Vyprávění příběhu reflektujícího na přenesené úrovni
vznik sebe samotného se v teorii vyprávění říká metalepse či metafikce. A
přestože se v přívalu klasicky vyprávěných filmů (či románů) může každé podobně
vystavěné dílo jevit překvapivě svěže a originálně, koncept sám je relativně
vyčpělý a může velmi snadno svádět k nabubřelým, do sebe zahleděným blábolům…
Čas od času se však objeví
dílo, které mimo škatulku introspektivní festivalové filmové produkce nabídne
osvěžující interpretaci scenáristické praxe (Adaptace), adaptačních postupů
(Tristram Shandy) nebo třeba postupného skládání a rozkládání příběhu… což
platí pro Sedm psychopatů. Ti ale ani přes okázale sebeuvědomělé vyprávěcí
postupy rozhodně nejsou dílem, u něhož by jihlo srdce citlivého intelektuála z
čajovny s nějakým existencialistou či beatníkem v kapse konopných kalhot.
Hlavní silou Martina McDonagha jsou totiž rozvětvující se řízné dialogy plné
vulgarit a šokujících prvků, budování absurdních černohumorných situací a
jejich překvapivých – ještě absurdnějších a někdy ještě černohumornějších – řešení, byť to ne vždy drží pohromadě.
Člověka při podobném vymezení
i při sledování Sedmi psychopatů napadne jméno Quentina Tarantina, ovšem ten se
za prvé nikomu nevysmívá a za druhé jeho dialogy i postupně budované scény jsou
navzdory povrchní podobnosti vystavěné jinak než McDonaghovy. McDonagh je i
přes neotesanost svých postav evropský intelektuál, který viděl spousty filmů
(to Tarantino taky), přečetl kvanta divadelních her, přelouskal moře knih a
očividně prošel klasickým vzděláním, což dává jeho postavám v Sedmi
psychopatech punc jakési paradoxnosti – jsou to drsní gangsteři, nelítostní
zabijáci, protřelí podvodníčci, ale zároveň v jejich vyjadřování poznáváte
vzorce uvažování humanitních vysokoškolských studentů při zuřivých debatách nad
pivem či panákem v ranních hodinách.
McDonagh není tak dobrý filmař
jako Tarantino, v jehož filmech jde dobře vidět moře hodin nad pilováním
scénáře a ještě větší počet hodin nad stylisticky vypiplaným řešením každého
detailu jakékoli scény. McDonaghovy filmy jsou očividně mnohem mechaničtěji
natáčené a veškeré detaily typu ve správný moment sundaného šátku či vyjití
zpoza kusu skály s nečekaným rukojmím s nečekanou zbraní byly pravděpodobně
přítomné už ve scénáři. McDonaghovy filmy – a Sedm psychopatů zvlášť – jsou
prostě pořád psané i natáčené především jako dramata / divadelní hry, v nichž
se ale postavy pohybují mezi různými prostředími a precizněji soustřeďují
divákovu pozornost pomocí změn pozice kamery.
Pro Sedm psychopatů platí, že
maximum práce bylo odvedeno na scénáři, ještě mnohem více než u filmu V
Bruggách, protože v Psychopatech nehraje tak silnou roli konkrétní prostředí a
jeho atmosféra – postavy jsou prostě někde… a mluví (či střílí). Snad proto
může některým divákům připadat, že jsou méně celiství než předchozí McDonaghův
film, kde právě propojenost absurdních situací s prostředím (a opět reflexí
umělecké práce: filmaři točí divný intelektuální film) dodávala dílu rozměr,
který ve scénáři mít nemohl. Tento fakt navíc podtrhuje skutečnost, že Sedm psychopatů
je ze své povahy dílo střípkovité a nesourodé, je to dílo o možnostech své
finální podoby, která se teprve utváří… Sedm psychopatů je o tom, jak vzniká
film Sedm psychopatů, který nikdy neuvidíme.
McDonagh ve svém snímku
vytváří fikční realitu, která má ještě svoji fikční rovinu – přičemž ta
fikčně-fikční předchází tu fikčně-skutečnou. Dynamika díla vyvěrá ze spojování
prvků z Martinova (postavy) scénáře, který nachází své paralely v Martinově
každodenní realitě… což si tento občas neuvědomuje, protože strašně chlastá.
Sledujeme film o tom, jak Martin píše o sedmi psychopatech (přičemž na začátku
má jen jednoho, který navíc není psychopat, protože je buddhista), zatímco se
jeho kamarád Billy společně se svým kamarádem Hansem živí tím, že unáší lidem
psy, a jakmile vypíší nálezné, nechají si nálezné vyplatit. Martin přitom
shodou okolností začne bydlet u Billyho a shodou okolností se tak stane zrovna
ve chvíli, kdy Billy ukradne pejska shi-tzu místnímu nelítostnému gangsterovi.
Do tohoto příběhu se promítají
úryvky ze scénáře – o kvakerském psychopatovi, vietnamském psychopatovi –, zatímco jiné aspekty se do jeho scénáře dostávají zvnějšku (psychopatický
majitel shi-tzu pejska, psychopat vraždící zločince, psychopat a psychopatka
vraždící zločince dříve… mnohem brutálněji), až se nakonec začnou scénář a
realita prolínat. Tak moc, že se hrdinové rozhodnou odjet z města do pouště
psát scénář společně, zatímco Martin v autě nadšeně vysvětluje, že ve druhé
půlce jeho scénáře nebudou už žádné násilnosti a vulgarity, ale hrdinové budou
jen tábořit v poušti a povídat si. Skoro nikdo přitom není tím, kým se zdá být…
a absurdní situace ústí v situace ještě absurdnější, přičemž jakákoli potenciálně
závažná otázka se stává aktem zpochybnění či výsměchu.
Problém podobně vystavěných
filmů je v tom, že neustálé zpochybňování úrovně vypovídání, reflexe své
vlastní stavby a navrhování (vizualizace) a následné zamítnutí možných situací
činí příběh prostě a jednoduše poněkud chladným konstruktem. To u Sedmi
psychopatů platí pro třetí čtvrtinu filmu, kdy se „zastaví" a do značné
míry začne přepisovat první dvě čtvrtiny, protože postavy skutečně jen sedí v
poušti a povídají si. Spekulují nad částmi scénáře (např. vietnamským
psychopatem, který podle Hanse působí jako snová scéna bez souvislostí… a v
první půli filmu samozřejmě působil jako snová scéna bez souvislostí) a
vytvářejí možné varianty akčního vyvrcholení (které jsou ale v kontrastu s
tempem třetí třetiny jako celku, takže působí spíš jako další zcizující odbočka
než vzrušující atrakce).
Tento krok ale očividně
odpovídá konceptu rytmického šoku a narušení stávajících vzorců, který
naznačuje Martin při cestě do pouště autem – film si tak vytváří alibi pro svou
vnitřně nesoudržnou organizaci. Zároveň kdyby byl celý film vystavěn jako jeho
první dvě čtvrtiny, výsledkem by byla jen zábavná, ale poněkud plytká
scenáristická hříčka. Fanoušci snímku Sbal prachy a vypadni by to možná
ocenili, ale z mcdonaghovsky nevypočitatelného díla by se stala jen další
křečovitě tvrďácká komedie o bandě smolařských zlodějíčků v konfrontaci se
zlými gangstery. Jistě, s nesrovnatelně údernějšími dialogy a vsunutými
bizár-povídkami o kvakerovi, vietnamském vojákovi a vrahounském páru… Ne, Sedm
psychopatů je výborný (a zároveň problematický) film právě pro svou
rozkladnost.
Jinými slovy, vyčítat Sedmi
psychopatům, že uhnou z nastolené lajny, na dlouhou dobu přeruší rozvíjenou
zápletku a začnou sebereflexivně pitvat sami sebe, je jako vyčítat Zpívání v
dešti, že je v něm dlouhá baletní sekvence o kariéře mladého tanečníka. Jenže
především tyto zcizující pasáže tvoří z děl (jakkoli důmyslně) navazujících na
zavedené konvence díla radikálně ozvláštňující. A jestli Zpívání v dešti za
mnohé vděčilo hercům schopným utáhnout dramatické, taneční, pěvecké i
komediální scény, Sedm psychopatů by nikdy nešlapalo bez úžasně charismatické a
svým složením totálně různorodé herecké skvadry Farrella, Rockwella,
Harrelsona, Waitse a především Walkena. Kdyby kvůli ničemu dalšímu, tak už kvůli
Walkenově poslední scéně na tento film prostě musíte jít, i když zážitek z něj
bude kolísavější, než jste možná v kině na filmech s těmito herci zvyklí.
Ale to je koneckonců možná
další důvod, proč na něj jít…
PS: Neodcházejte hned po
začátku titulků.