sobota 16. srpna 2008

Noc - aneb teenagerský experiment s montáží

Před více než osmi lety jsem si v noci nadšeně četl Ejzenštejna a jeho teorii montáže, která mi dodnes připadá mimořádně vzrušující (stejně jako jeho i jiné montážní filmy). Byly prázdniny, po ruce ležela půjčená stařičká VHS videokamera a o prázdninách se školou povinnému člověku se chtějí dělat blbosti. A tak jsem se rozhodl s omezenými možnostmi (obývák, pes, nůž, bible) o takový montážní film pokusit, abych si Ejzenštejna prakticky "ověřil".

Následující hodinu jsem to realizoval a na vzhledem ke kameře ještě starším videu bez timeru to na hudbu z Psycha i sestříhal. Potom jsem dílko odnesl ke kamarádovi, kde nahrávka dalších několik let ležela a já ji úplně vypustil z hlavy (další léto jsem natočil mnohem ambicióznější film, kde jsem různé typy montáže střídal po scénách - naštěstí už neexistuje).

Když si posléze kamarád pořídil lepší počítač, napadlo ho obsah VHS zdigitalizovat, k filmu dodělal titulky, doplnil původní zdrojovou hudbu a dal mi do ruky CD. K tomu jsem se znovu dostal před několika dny a svůj filmový experiment spustil... Připadal mi v některých aspektech tak naivně zábavný, že jsem se rozhodl hodit ho na YouTube, ať se pobaví i někdo jiný.

Záběry jsou moc dlouhé (i přes partyzánské stříhání) a symbolika přinejmenším dost pitomá (i přes intuitivnost počinu). Ale má to minutu, takže nuda snad nehrozí a já vím, že zase hodně dlouho nic podobně bláznivého neudělám. Přinejmenším do té doby, než si zase zatoužím ověřit nějakou vzrušující filmovou teorii a osud bude chtít, abych měl po ruce kameru.



PS: I přes zoufalost "ejzenštejnovského ověření" stále považuji ruskou montážní školu za geniální. ;)